Rida
26.10.2015
Hejsan,
Jag är 21 år, har haft ganska många sexpartners men aldrig något förhållande och har aldrig förstått snittsen med att RIDA. Jag har sjukt dålig taktkänsla och tycker att det är svårt att hitta någon form att rytm när jag gör det.
Jag skulle inte kalla mig dålig i sängen men just den biten är något som verkligen stjälper mig. Jag mår väldigt dåligt över att jag känner mig så dålig på det. HUR GÖR MAN?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.10.2015
Hej,
Åh, jag förstår precis vad du menar. Det är jättelätt att man känner sig lite vilsen då man svajar omkring där på toppen och inte riktigt vet vad man skall göra, men jag har lösningen.
Du skall göra det skönt för dig. Om man skall rida någon bara för att rida, för att det ser sexigt ut eller för att man förväntas göra det så är det helt självklart att man inte riktigt vet vad man skall göra. Man är ju liksom i blickfånget och har ögonen på sig. MEN om du kliver upp på hen med avsikten att det skall vara skönt för dig, så kommer du automatiskt att göra rätt. Det finns naturligtvis inget fel sätt, bara olika sätt, och jag tror inte att nån efteråt skulle kunna säga "gud, vad dålig hon var på att rida.." hur du än gör. Men skillnaden är att du nu gör det för din njutning. Då kommer du att röra dig i den takt som känns lämplig och t.ex. låta honom komma så djupt in som du väljer. Du behöver inte fundera över hur du skall göra, för din kropp, och din partners, kommer att visa vad som känns bra. Bara du slutar tänka "hur ser jag ut egentligen då jag gör dethär?" och vågar känna efter vad som känns skönt för dig.
Om du ändå känner dig osäker kan en annan variant vara att även din partner sitter, så att du sitter i hens famn och ni är vända mot varann. Då blir du inte lika ensam på toppen och kanske inte känner dig lika vilsen. Och om det skulle visa sig att du inte tycker om att rida så får du lägga det på hyllan ett tag, testa pånytt senare eller med en annan partner. Men poängen med sex skall ju inte vara att det skall vara tekniskt komplicerat eller att det är någon teknik som man skall behärska utan att man skall ha roligt och kunna ge och ta emot njutning.
Sluta tänka så mycket och känn istället!
Kram
Tessi