Sälja sex
26.08.2020
Hej jag har typ inga pengar och det finns män som är beredda att betala för att ligga med mig. Jag mår åt helvete redan så känns som att det inte spelar nån roll. Sen mitt ex tog livet av sig förra hösten så har jag känt att folk kan dö ifall jag inte finns tillgänglig jämt. Jag mår inte bra alls. Men hur mycket är sex värt? Hur mycket pengar ska man begära? Är det så att de gör värre saker med en om man vill ha mer betalt? Jag vet att det här inte är bra men känns liksom inte som jag är värd nåt ändå. Hjälp mig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.08.2020
Hej,
Jag förstår på basen av det du skriver att du inte alls mår bra just nu och att du kanske skulle behöva hjälp för att ta dig ur situationen men inte riktigt vet var du skall börja. Så låt mig börja med att helt kallt konstatera att det att sälja sex INTE är lösningen på dina problem.
Jag VET att ekonomiska problem känns hopplösa, och att det kan kännas som att det inte är så stor skillnad hur man använder sin kropp då man ändå är på botten, men tro mig - att ge andra människor tillgång att använda din kropp på det sättet är väldigt riskfyllt. Då avser jag inte den moraliska delen - för det är inte där problemet finns, utan i det att du just nu mår dåligt och dina tankar är destruktiva snarare än konstruktiva. Det finns helt på riktigt ingen summa pengar som skulle göra det till en god idé just nu.
Jag önskar att du skulle gå och tala med någon. På det område där du bor nu finns det flera ställen där du kan söka hjälp helt gratis. Dels tror jag att du behöver få tala av dig om de tunga sorger du bär på, och dels någon som kan ge dig konkreta råd om hur du kan få ekonomisk hjälp - för sådant går också att lösa. Problemet är ju ofta att då man mår dåligt är man alldeles för trött för att söka hjälp, så i optimala fall finns det någon annan som ser att man är trött. OM det finns någon annan som ser det, så snälla låt personen hjälpa dig. Du behöver inte klara av allting själv, och den ångest du känner i att hela tiden finnas till för alla andra medan du glömmer bort dig själv och ditt eget värde gör dig helt utmattad.
Här kan du få hjälp. Oftast får man en tid snabbt, det är helt anonymt och man behöver inte någon remiss. Du väljer givetvis själv hur mycket du berättar för personen du träffar, men jag rekommenderar att du är helt ärlig, för då har de bäst möjlighet att hjälpa dig.
Du ÄR värdefull, och du skall vara rädd om dig eftersom du inte alltid kommer att må som du gör just nu - och då är det viktigt att så mycket som möjligt av dig finns kvar. Ge inte bort någonting - inte ens för pengar.
Skriv gärna in på nytt om du funderar över någonting.
Kram,
Tessi