Samlag efter förlossning
22.09.2022
Hej!
Jag har egentligen två frågor
Jag och min partner försökte ha samlag idag men det gick inte pga smärta. (Skriver mer i hemliga) Vad kan detta bero på?
Andra frågan, jag har onanerat ganska många gånger efter förlossningen (bara genom att stimulera klitoris med vibrator) men får ingen ordentlig orgasm. Jag känner som vanligt nör den byggs upp men sen vid klimax så känner jag inget och sen är det lixom över?! Varför är det så?
Känner mig sönder och som att sexlivet inte kommer bli bra igen. :/

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.09.2022
Hej,
Det är inte alls ovanligt att det tar tid för kroppen att återhämta sig efter en graviditet och förlossning. Om du tänker på hur mycket kroppen måste anpassa sig för att ge utrymme för barnet under graviditeten, och vilken påfrestning förlossningen innebär för alla vävnader i underlivet så skulle det vara rent konstigt om man efter så kort tid skulle vara helt återställd. Det är helt okej att vara sexuellt aktiv då man själv känner att man vill vara det, men man skall komma ihåg att använda kondom under den tiden man ännu har efterblödning eftersom det finns risk för infektion.
Ofta talas det om att man kan återuppta sitt "normala'" sexliv efter 6 - 8 veckor, men det finns många saker som gör att det kan ta längre tid än så för underlivet att återhämta sig. Musklerna kommer att återhämta sig, men det kan ta tid och det är bra om man själv minns att träna dem genom knipövningar. Jag tycker att det är en bra sak att du onanerar även om det inte känns likadant som förr, även det tränar musklerna. Det är vanligt att det känns som att "allt har flyttat på sig", men det innebär alltså inte att det alltid kommer att förbli så.  Det att det känns annorlunda beror sannolikt på att vävnaderna och musklerna har utsatts för påfrestning, men det kommer att bli bättre. Om du underförlossningen rupturerade eller de gjorde en episiotomi (klippte) så är det också rimligt att anta att nerverna behöver tid att läka och återhämta sig. Det kan göra att man å ena sidan är mindre känslig - men å andra sidan att man kan uppleva smärta vid penetrativt samlag. Om du ammar så är det också sannolikt att din östrogennivå är påverkad, vilket kan göra att dina slemhinnor är skörare så glidmedel är en bra sak att använda.
Det bästa du kan göra nu är att ge dig själv tid att återhämta dig och att ha sex på det sätt som känns skönt för dig just nu. Om det innebär att du inte ännu är redo för penetrativt sex så får ni helt enkelt ha sex på andra sätt tills det känns okej. Det är inte farligt att försöka sig på penetrativt samlag, men gör det försiktigt och tvinga inte dig själv till det om det gör ont. OM det inte ändrar inom den närmaste månaden så kan du kontakta en barnmorska som eventuellt kan undersöka dig för att kontrollera att allt ser bra ut, men jag tycker inte att det du skriver låter oroväckande utan helt normalt. Ge det tid.
Kram,
Tessi