Sår på kuken
03.07.2019
Hej! Varenda gång jag onanerar får jag ett sår på förhuden så det tar sjukt, vad kan jag göra för att få det att sluta Kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.07.2019
Hej.
Är det på ett specifikt ställe som såret kommer eller varierar det? Ibland kan förhuden sitta fast lite i ollonet på unga killar, och då kan det orsaka små sår då det släpper, men efter att förhuden släppt så brukar det inte vara ett problem längre. Ett annat alternativ är att det är strängen som är spänd på dig så att det är vid strängen det börjar göra ont? Eller att din förhud är för trång?  Om så är fallet så tycker jag att du skall boka tid till en läkare som får ta sig en titt. Det är ganska vanligt så det är inget man behöver skämmas över.
Sen kan det ju hända att du helt enkelt tar i så hårt då du onanerar att huden skadas. Då föreslår jag att du skall använda glidmedel eller olja då du runkar. Liberos babyolja (som säljs på hyllan för babysaker i butiken) funkar bra, eller vanlig kokosolja som säljs på burk i butiken (förutsatt att du inte är allergisk mot kokos.) Så använd glidmedel, och då du är klar tvättar du penisen med vatten (inte med tvål). Speciellt om du får små sår är det viktigt att du sköter din hygien och tvättar penisen med vatten varje dag - på detta sätt hålls huden frisk och elastisk och små sår läker snabbare.
Tveka inte att tala med en läkare om du tycker att problemet bara fortsätter, men det är svårt att ge mer specifika råd då jag inte vet exakt var eller varför såret uppkommer.
Kram
Tessi