Self love
03.03.2019
Hej!
Jag är lite fundersam över onani. Jag har aldrig onanerat eller haft sex. Jag har nog haft lust att ha sex eller blivit kåt, mrn det har inte slått mig att onanera. Är det jätte konstigt, jag känner att jag borde ha gjort det. Är det något som är fel? Tänk om jag inte tycker att det är skönt? Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2019
Hej.
Jag ser ingenting konstigt i att du inte har onanerat. Det är ingenting man måste göra, utan någonting man får göra om man vill det.
Fördelen med onani är att man själv kan upptäcka vad man tycker är skönt, och på så sätt har man lättare att berätta det för sin partner den dag man har sex med någon annan. Men att onanera är inte heller ett självändamål - så om det bara känns obekvämt så behöver man inte känna stress över det. Poängen med sex i största allmänhet är ju att det skall vara roligt och skönt - oavsett om man är ensam eller tillsammans med någon annan.
Men om det känns okej att pröva så tycker jag att du skall tillåta dig själv att röra vid dig själv. Det är din egen kropp och du äger den. Det finns inget rätt eller fel sätt - utan om det känns skönt så är det rätt.
Kram
Tessi