Sex
02.02.2022
Hej!
Min kille och jag har nyligen börjat träffas. Min fråga göller blödningar när har fingrar mig, blödde rätt så mycket efter han var ”klar” och sedan även dagen efter. Jag var våt och skulle inte söga jag var spännd heller, varflr blödde jag och kommer jag göra det igen och om vi har sex? Orolig över att jag kommer blöda då det drog ner hela upplevelsen för mig.. Hjälp
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
03.02.2022
Hej,
Det finns två olika orsaker till blödningen
1. Hans naglar kan ha rispat små sår inne i vagina
2. Han kom lite långt in och lite för hårt, så han kom åt livmodertappen som ligger längst bak i vagina. Och därför kom det lite blödning från livmodertappen, lite ”mens” kan man säga.
Oberoende vad, så är det helt ofarligt! Inget du behöver vara orolig för! Det andra alternativet är väldigt vanligt. Ofta är man mer lättblödande precis innan mens eller efter mens. Använder man nåt preventivmedel och hoppar över sin mens mycket eller inte har någon mens alls, så kan man också ha större risk för en liten blödning vid hårt sex.
Vad bra att du sa till när det blev för hårt! Blödning kan absolut förekomma i framtiden också, men tänk inte på det som nåt negativt och skäms inte över det! Det är otroligt vanligt förekommande! Lite mindre hårt sex, och att killen inte kommer så djupt in i vaginan kan vara lösningen! Så styr honom och berätta för honom hela tiden vad som känns bra och inte. Du kan även styra honom med din hand!
Kram!
Malin