Sex
02.03.2022
Hej!
Jag har aldrig haft sex men känner nu att hag ör redo med min pojkvän då vi känner oss trygga med varandra.
Men peoblemet är att varje gång vi provar så får han inte i den, jag är som för trång?
Vi har använt oss av glidmedel etc. Och även långa förspel, men det går inte.
När han fingrar mig är det inga problem men jag börjar alltid blöda efter han gjort det kan det vara någon koppling?
Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.03.2022
Hej,
Och grattis till att ni har en relation där ni båda känner er trygga.
På basen av det du skriver så låter det som att problemet kan vara antingen att hans erektion inte hålls så hård att han kan komma in, eller att du oavsiktligt spänner dig så att han inte kommer in. Ingen fara. Båda dessa möjliga orsaker kan lösas.
Du skriver att du brukar blöda efter att han fingrat dig, och det bekräftar teorin om att du spänner dig. Det är sist och slutligen väldigt sällan en tjej skulle vara så "trång" att hon inte skulle kunna genomföra ett samlag, och med tanke på att han kommer in med fingrarna så tror jag inte att så är fallet.  Det är möjligt att en del av din slidkrans har spruckit då han har fingrat dig och att det är därför det har kommit blod, men det läker snabbt och det kommer inte att fortsätta så i all evighet. Oftast är det de första gångerna man blir penetrerad som man kan blöda. Det ÄR spännande då man skall ha sex, så försök att inte bli arg på din kropp för att den spänner sig. Det är ganska naturligt att den gör det då man inte riktigt vet hur det kommer att kännas.
Jag tycker att det låter som att ni har ett avslappnat förhållande, och det bästa ni kan göra är nog att fortsätta försöka. Ni gör precis rätt i att ha långa förspel och att använda glidmedel. Det minskar friktionen och gör det lättare för honom att komma in. Det du kan göra på egen hand är också att själv försöka känna efter och föra in fingrarna. Antagligen kommer du att märka att det nog finns utrymme, och om du själv känner efter så kommer du antagligen inte att spänna dig lika mycket - vilket kanske gör att du spänner dig mindre i fortsättningen även med honom.
Det är inte helt viljestyrt detta med att spänna sig, så även om du själv upplever att du är helt avslappnad så kan det hända att din kropp känner annorlunda. Det bästa man kan göra då är att ta tid på sig och inte stressa. Så mitt förslag är att du först testar på egen hand, med glidmedel, och för in fingrarna i dig själv och känner runt lite. Nästa gång ni träffas och vill ha sex så börjar ni igen med ett långt förspel. Försök att inte fokusera så mycket på själva samlaget utan mer på att göra det skönt för varandra - för det är ju det det borde handla om. Använd mycket glidmedel och då DU känner dig redo kan han komma in i dig med fingrarna. Om det känns okej så kan ni sedan fortsätta med att försöka med penisen. Men kom ihåg att ta god tid på er och inte stressa. Sex skall handla om lust och njutning - inte om en prestation.
Vissa mediciner kan påverka sexlusten, men det är inte alltid de gör det. Och det vet du bäst själv huruvida du känner lust eller inte.
Om det istället handlar om att din kille inte hålls tillräckligt hård så är det i princip samma sak som gäller. Att ta god tid på sig och göra det skönt för varandra, och sedan då det känns bra så försöker han komma in. Skulle det inte lyckas så skall ni inte känna er olyckliga över det utan ni kan fortsätta att smeka varandra och kyssas och då han blir hård igen så testar ni på nytt.
Det är jätteviktigt att ni kommer ihåg att njutningen är det som är viktigt, inte hur man gör det. Bara ni båda är avslappnade och tycker att det är skönt så blir sexet bra oavsett hur man gör det - och då kommer också penetrationen att lyckas då det är dags för det.
Hör av dig på nytt om det är någonting jag missförstod eller om du funderar på någonting annat.
Kram,
Tessi