Sex
09.03.2022
Jag undrar om det är ok om någon tjatar om sex jag får dåligt samvete att säga nej men han säger att det är man som bestämmer men han använder ej våld eller hot utan spelar bara ledsen och vill inte prata med mig är det jag som elak när jag säger nej eller är jag rätt Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.03.2022
Hej,
Det du beskriver är det som brukar kallas för "tjatsex", d.v.s. att någon gnäller, tjatar eller utpressar en psykiskt tills man går med på det. Det är inte så ovanligt - men det är precis som vilket övergrepp som helst en form av sexuellt våld.
Man har ALLTID rätt att säga nej till sex, och det betyder inte att man skulle vara elak, ibland har man helt enkelt inte lust och det är någonting som den andra personen måste acceptera. Sex är någonting väldigt privat, så det är ganska naturligt att det kan upplevas sårande eller som att man blir avvisad om den andra inte vill - men man dör inte av att bli avvisad utan det är någonting han i detta fall får lära sig att hantera. Man kan t.ex. fråga sig varför han skulle vilja ligga med en person som inte vill ha sex? Vad är det han får ut av det och skulle det inte då vara lättare om han skötte saken själv?
Det han gör mot dig är inte rätt. Din kropp är DIN och det är du som bestämmer över den. Blir man tvingad till sex, oavsett genom vilken metod, så är det ett brott.
Jag hoppas att ni kan tala om det och att han kan förstå det. Om han inte förstår det så tycker jag att du skall överväga att göra slut på den relationen.
Kram,
Tessi