Sex
23.04.2022
Hej. Jag är bara 14 år och det enda jag kan tänka på är sex. Jag har stånd hela tiden och kan inte tänka på annat. Stånd killen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2022
Hej,
Med tanke på din ålder så är det inte speciellt konstigt att tankarna finns där, det är vanligt att man tänker mycket på sex och att kroppen reagerar snabbt på tankarna. Men det är förstås bara du själv som kan avgöra om dina tankar är så påträngande att du upplever dem som ett problem. Nästan alla tonåringar tänker på sex, så i sig är det inte ett tecken på att någonting är "fel" utan snarare helt normalt.
Det du kanske behöver fundera igenom är om dina sexuella tankar fungerar som dagdrömmar eller om de känns mer som tvångstankar? Klarar du av att koncentrera dig på andra saker du gör och känner du att du kan slappna av från dina tankar t.ex. efter att du har onanerat? Om tankarna du har känns mer som tvångstankar - d.v.s. att du har svårt att någonsin "få tyst på dem", och att de gör det svårt för dig att koncentrera dig på andra delar av livet så kanske det skulle vara bra att tala med någon om saken.
Via din skolhälsovårdare kan du kanske få en tid till en psykolog som kan hjälpa dig, annars kan du boka en tid via hvc eller tala med din skolkurator.
Kram,
Tessi