Sex
26.09.2022
Hej, jag vill ha sex men jag är bara 11 år vad skall jag göra? Jag och min flickvän vill ha barn skall jag använda kondom eller inte? Sexiga regnbågen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.09.2022
Hej,
Med tanke på din ålder så är du ännu alldeles för ung för att ha sex med en partner. I Finland har vi en skyddsålder på sex som är 16 år. Den finns till dels för att skydda barn från att bli utnyttjade av vuxna, men också för att skydda barn från att göra någonting som de inte ännu är fysiskt eller psykiskt mogna för. Att ha sex med en partner innebär att du måste kunna ta ansvar för både den personen och för dig själv, och i din ålder är det inte ännu möjligt att göra.
Det innebär inte att dina sexuella känslor eller fantasier är fel eller att de är någonting du behöver skämmas över, utan bara att du skall fokusera på att lära känna din egen kropp tills du är tillräckligt mogen för att ha sex med en partner.
Njut av att lära känna dig själv, du har hela livet på dig att hinna ha sex med andra sedan då det blir aktuellt.
Hälsningar
Tessi