sex
14.12.2022
hej jag hade sex med min flickvän och hennes snippa började blöda vad hände där?hon hade inte mens det kände jag redan med fingrarna galje

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.12.2022
Hej,
Det att din flickvän blödde kan mycket väl bero på att hon spänner sig, eller på att det uppstod små sprickor i hennes slidkrans som kan blöda. Det kan ju också ha råkat sammanfalla med att hennes mens började då, men om det har hänt flera gånger så är det kanske inte så sannolikt.
På basen av er ålder så tycker jag hur som helst att ni är för unga för att ha sex, och. Det att din flickvän eventuellt spänner sig kan bero på det att ni vare sig fysiskt eller psykiskt ännu är redo för sex med en partner. Det är ALLTID viktigt att båda två verkligen vill samma sak, och att man tar tid på sig och kan uttrycka vad man vill. Det är också väldigt viktigt att man kommer ihåg att skydda sig mot oönskad graviditet och mot sexuellt överförbara sjukdomar.
Jag tycker att ni skall backa lite och istället för att ha sex koncentrera er på att vara tillsammans på andra sätt och lära känna varandra på ett sätt som är mer lämpligt för er ålder. Att ha sex för tidigt i livet måste inte innebära att orsakar ett trauma senare i livet, men det kan göra det, och det finns inga som helst fördelar med att bli sexuellt aktiv i en för tidig ålder.
Njut av att umgås med varandra, men vänta med sex tills ni blir äldre.
Hälsningar
Tessi