Sex?
22.12.2022
Jag har varit tillsammans med min flickvän i lite mer en ett år och vi har funderat tillsammans på att tappa oskulde men vi vet inte om vi är redo. Lille john

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2022
Hej,
Jättebra att det är någonting ni kan diskutera med varandra och att ni tar hänsyn till varandras önskemål. Det är bra om ni kommer ihåg att ni har all tid i världen på er, så ni kan ta det långsamt framåt steg för steg och njuta av spänningen.
Se till att ni har ordnat med preventivmedel, så att ni har t.ex. kondomer sedan då ni kommer så långt. I bästa fall kan ni ju tillsammans bestämma att ni går framåt i den takt som känns rätt för er båda. Ni kan fortsätta som ni har gjort hittills och om ni så önskar så tar ni det lite längre för varje gång. Om det sedan känns rätt för er båda så trär ni på kondomen. Det innebär inte heller att ni måste ha sex, utan det kan vara helt bra att testa bara att lägga på den eftersom det ändå kan kännas lite nervöst sedan då det "gäller".
Det är en enorm fördel att ha sex första gången med någon man litar på och någon som man har lärt känna under en längre tid. Då gör det inte heller så mycket om det kommer små överraskningar eller om allting inte går som man har planerat. Då får man helt enkelt försöka pånytt.
Det viktigaste är att ni båda två vill samma sak, och att ni skyddar er. Lycka till!
Kram,
Tessi