Sex
30.12.2022
Hej! Kan man bli gravid av att suga av någon? Om han t.ex. kommer i min mun. Eller kan man få någon könssjukdom om han går ner på mig eller om jag suger av honnom utan något skydd. Måste man ha haft samlag för att kunna ha någon könssjukdom? Grodan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2023
Hej,
Nej, du kan inte bli gravid genom att svälja sperma. Det finns inget sätt för spermierna att ta sig från din magsäck till din livmoder så du behöver inte oroa dig för det.
Däremot är det värt att minnas att både könssjukdomar och herpes kan smitta via oralsex. Så om du inte är helt 100% säker på att du och din pojkvän är friska så skall ni skydda er även vid oralsex. Med andra ord kan man smittas av en könssjukdom även om man inte har haft vaginalt samlag.
Kram,
Tessi