sex
10.01.2023
hej! så jag och min pojkvän (vi är båda 14) har varit tillsammans i över ett år och vi har haft hand och oral-sex, men vi har nu i flera månader pratat om att tappa oskullden tillsammans. vi har varit å köpt kondomer så vi har dem för säkerhets skull.. ja tror att ja känner mig redo men ja är int säker på hur ja vet om jag är redo, som ja vill göra det med honnom men är vi för unga? är 14 år för ung för att ha sex? ja tror jag är mest orolig för att ja ska ångra mej när ja blir äldre för som man kan ju som bara tappa oskullden en gång. och tänk om typ kondomen spricker å ja blir gravid, hur ska ja våga säga åt mina föräldrar?? katten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.01.2023
Hej,
Det är aldrig lätt för mig som utomstående att svara på om någon är redo för sex eller inte, eftersom jag inte känner er och inte vet någonting om er relation. Som du säkert har hört så är skyddsåldern för sex i Finland 16 år, men det innebär inte att det skulle vara olagligt för två 14-åringar att ha sex med varandra så länge de båda vill samma sak. Anledningen till att det finns en skyddsålder är för att skydda unga personer från att bli utnyttjade av vuxna, t.ex. om du var 14 och din pojkvän 19.
Samtycke är jätteviktigt. Så jag tycker att det låter bra att detta är någonting ni har talat om en längre tid, och att ni redan har varit tillsammans ett år och lärt känna varandra. Hela tanken med sex är ju att det skall vara roligt och skönt och att båda två skall njuta av det. Det räcker alltså inte att det är den ena som vill och den andra "ställer upp". Men så låter det inte heller i ert fall.
Det positiva med att ni har lärt känna varandra även på ett sexuellt sätt (genom oralsex och med händer) är att ni antagligen redan har lärt er läsa av varandras kroppsspråk så att ni vet hur ni kan tolka om den andra personen njuter eller om någonting t.ex. gör ont. Det är inte alltid så lätt att tala högt om hur någonting känns, så då är det bra om man förstår varandras signaler fast de skulle bestå av kroppsspråk (t.ex. hur man spänner sig eller slappnar av, hur man andas eller hur man låter.) Men om någonting gör ont eller känns fel så är det viktigt att man kan säga till med ord, och då måste den andra reagera på det. En annan fördel med att ni redan känner varandra är den att ni båda två vet om att ni är trygga tillsammans och kan slappna av. OM det skulle ske någonting oplanerat eller oväntat då ni har sex, så att det helt enkelt inte går som man hade tänkt sig så vet ni att det inte behöver ändra på det ni känner för varandra utan det är bara att slapnna av och testa pånytt.
Kanske ni inte behöver bestämma något datum för när det skall hända? Ni vet att ni har kondomer tillgängliga om de skulle behövas. Så kanske ni helt enkelt kan ta det lite längre vartefter. Om ni hittills alltid har varit delvis påklädda så kanske ni kan ta det som nästa steg att ni klär av er. Och nästa steg efter det kunde vara att ni övar på att trä på en kondom. Det att ni trär på kondomen måste inte betyda att ni försöker ha samlag, men då är det ofarligt för er att låta era kön röra vid varandra utan att ni behöver oroa er för graviditet. Sedan då det känns rätt så kan han försöka komma in i dig. Om det av någon anledning inte skulle lyckas så backar ni lite och fortsätter med allt det andra ni kan göra med händer och mun, och sedan då det känns bra så kan ni testa igen.
Sex är inte ett "prov", så det är ingenting man behöver stressa över eller tänka att man måste bevisa för den andra att man kan. Det är meningen att det skall vara skönt och att det är någonting fint som ni kan dela med varandra. Om du vet att du är i en kärleksfull relation där du är accepterad och din partner bryr sig om dig så tror jag inte att du skulle ångra dig - men det kan jag givetvis inte veta med säkerhet. Det jag däremot vet är att det alla gånger är säkrare att ha sex i en relation där man bryr sig om varandra än att man mister sin oskuld till någon men inte känner "bara för att få det gjort".
Så försök att inte ta stress utan låta det ske då det känns rätt. Kom ihåg att skydda er och att ta hand om varandra både före, under och efteråt <3
Kram,
Tessi