Sex?
26.09.2024
Hej! finns det risker med att bli fingrad av sin kille? pch när vet man att det är okej att ha sex med sin kille?
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
30.09.2024
Hej!
Tack för din fråga. Så länge du vill och har gett ditt samtycke till din kille så finns det inte någon större risk. Se bara till så att han har rena händer och helst inte så långa naglar för att minska risken för irritation eller små skrapsår i underlivet.
Ni får jättegärna använda glidmedel, speciellt om det är första gången (även med fingrandet). Det är både skönare och roligare så. Glidmedel går att köpa i de flesta matbutiker så det är väldigt lätt att få tag på.
Ni får gärna börja väldigt långsamt och försiktigt. Gärna med smekningar utanpå underlivet. Kom ihåg att det som känns skönast för tjejer är när man rör vid klitoris. Ni får gärna ta god tid på er tills du känner dig helt bekväm och avslappnad. Kom ihåg att prata med varandra hela tiden och fråga varandra ifall det känns okej. Om du känner dig bekväm med att han för in ett finger i dig så är det viktigt att han gör det långsamt och försiktigt. Om det tar ont ska du INTE kämpa genom smärtan utan då får du säga till och så får ni ta ett steg tillbaka och bara smeka, kyssa eller hålla om varandra istället.
Alla är redo för sex i lite olika åldrar. Det bästa du kan göra för att ta reda på ifall du är redo eller inte är att i första hand ha sex med dig själv. Fundera på vad du gillar och vad som känns skönt för dig. Ta gärna en spegel och kolla hur det ser ut där nere och bli bekväm med det du ser. När du känner dig bekväm med dig själv och din egen kropp och vet vad du själv gillar så är det lättare att kommunicera dina behov till din kille.
Innan ni har penetrationssex får ni gärna ta ett steg i taget och utforska varandras kroppar i långsam takt. Se till att ni är 100% bekväma för varje nytt steg ni tar. Om något steg känns väldigt nervöst är det ett tecken på att ni i nuläget inte ska gå längre än så här. Kom ihåg att vara fullkomligt öppna och ärliga med varandra hela tiden. Prata om vad som känns skönt och vad som inte känns skönt. Fråga samtycke av varandra varje gång ni vill pröva något nytt. Det kommer göra att ni båda känner er trygga och bekväma med varandra och kommer också att öka ert förtroende för varandra.
När båda känner sig fullkomligt trygga och avslappnade med varandra och redo för att ta intimiteten till nästa steg kan ni försöka ha sex (minns kondom!). Men kom överens om på förhand att ni endast försöker så att ingendera känner någon press ifall det inte går som förväntat. Om det känns jätte nervöst ska ni inte tvinga er till att fortsätta. Är man jättenervös och spänner sig mycket kan det även göra väldigt ont. Det ska det inte göra. Lita på att din kropp vet bäst när den är redo. om den är spänd är den inte redo! Då kan ni istället ta ett steg tillbaka, prata om hur det känns och mysa en stund. Försök att ta djupa andetag, slappna av och känn efter ifall du vill försöka på nytt. Men det är absolut ingen panik! Du får vänta med sex precis så länge du vill och behöver. Ni har inte bråttom någonstans. Njut istället av varandras sällskap och närhet.
Kram och lycka till <3
Rosanna