sex
30.10.2024
Hej! Jag undrar hur man har sex när man har samma kön. Om det är två killar gnider dom snoppen mot varandra då eller va? Och hur gör två tjejer när dom har sex?? Är jag dum i huvudet?? vattenmelonen
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
07.11.2024
Hej och tack för din fråga!
Du är absolut inte dum i huvudet och det är jättefint att du frågar och vill ta reda på.
Jag vill börja med att poängtera att sex innefattar mycket mer än penetration (alltså snopp i slidan) och vad som personer klassar och inte klassar som sex kan se väldigt olika ut mellan olika par – både icke-samkönade och samkönade par. Till exempel kan en person/ett par tycka att smekningar är en form av sex medan en annan/ett annat par inte gör det. Det vill säga, sex mellan ett samkönat par skiljer sig inte nödvändigtvis från det sex som ett icke-samkönat par har. Det viktiga att komma ihåg är att alla har rätt att själv bestämma vad de klassar som ”sex” och hurdant sex de vill ha.
Med det sagt, så finns det flera olika sätt som samkönade par kan ha sex på. Många av dessa sexuella handlingar kan faktiskt utövas av såväl samkönade som icke-samkönade par. Till exempel, på samma sätt som icke-samkönade par, så kan samkönade par utöva både smeksex, oralsex och analsex tillsammans. Här är en kort beskrivning av smek-, oral- och analsex, samt exempel på hur samkönade par kan utöva dessa akter:
• Smeksex. Smeksex refererar till akter där en person ger sexuell njutning till en annan genom att smeka hens kropp och/eller könsorgan. Här finns det inga regler för vilken sorts smekning det måste vara eller var någonstans på kroppen smekningen måste ske för att det skall kunna klassas som smeksex – var och en av oss bestämmer detta själv.
• Killar. Under smeksex kan två killar till exempel runka av varandra (alltså ”massera” varandras snoppar med handen), antingen samtidigt eller genom att turas om.
• Tjejer. Under smeksex kan två tjejer till exempel pulla av varandra (alltså föra in ett finger eller två i den andra personens snippa), antingen samtidigt eller genom att turas om. Tjejer kan även stimulera sina snippor tillsammans genom att gnida snipporna mot varandra, eller mot den andra personens lår.
• Oralsex. Oralsex, eller munsex, refererar till akter där en person ger sexuell njutning till en annan genom att stimulera till exempel hens könsorgan med sin mun.
• Killar. Två killar kan ge oralsex till varandra genom att till exempel suga av/slicka varandras snoppar och/eller anus – antingen samtidigt eller genom att turas om.
• Tjejer. Likt killar kan två tjejer ge oralsex till varandra genom att till exempel slicka av varandras snippor och/eller anus – antingen samtidigt eller genom att turas om.
• Analsex. Analsex refererar till akter där en person ger sexuell njutning till en annan genom att på olika sätt stimulera hens anal (alltså rumpa).
• Killar. Under analsex kan två killar till exempel turas om med att föra in ett finger, en sexleksak, eller sin snopp i den andra personens anus. Detta kan kännas extra skönt för killar, eftersom killar har något som kallas för prostata (en körtel som ligger vid urinrörets översta del och har med produktionen av sperma att göra med), vilken är extra känsligt för sexuell stimulering och som bäst stimuleras via analöppningen.
• Tjejer. Trots att tjejer inte har en prostata, kan analsex vara mycket njutningsfullt för tjejer också. Som killar, kan två tjejer turas om med att föra in ett finger, eller en sexleksak i den andra personens anus. Genom att använda en så kallad strap-on kan en tjej även penetrera en annan tjej som om hon skulle ha en snopp. Samma gäller naturligtvis även vid vaginalt sex, alltså där en tjej penetrerar en annan tjejs snippa med en strap-on.
Det finns många, många olika sätt att ha sex på och här är endast några exempel på hur samkönade par kan ha sex. Det finns till exempel en mängd olika sexleksaker som kan användas på massor av olika sätt av både tjejer och killar. Hur olika sexuella handlingar går till kan också se väldigt annorlunda ut mellan olika par. Det finns egentligen inga gränser på vad man kan och inte kan göra under sex så länge det finns samtycke och ömsesidighet mellan alla involverade.
Hoppas det svarade på din fråga.
Kram,
Viveca