sex
13.01.2025
hei jag undrar hu man har sex, och när är bästa tiden att ha sex? jag och min kille har varit tsm i snart 3 månader men ja undrar när man kan börja ha sex, är så osäker och vet inte vem jag ska fråga om hjälp av ???

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.01.2025
Hej,
Tack för din fråga. Det viktigaste när man funderar på om man är redo att ha penetrativt sex är att båda två vill. Med penetrativt sex menar jag alltså att han kommer in i dig. Man kan aldrig inte anta att någon VILL ha sex för att man har varit tillsammans en viss tid eller för att man är i en viss ålder. Så för att vara säker på att det är det ni båda vill så behöver ni kunna tala om det. Sen är det ju allra bäst om ni inte går från steg ett till steg 100 direkt, utan tar det lite långsamt. Med det menar jag att det bästa är om ni börjar med att t.ex. kyssas och smeka varandra med kläderna på, sedan tar det vidare till att smeka under kläderna, utan kläder o.s.v. Då är inte steget till penetrativt sex så stort och det känns ganska naturligt att gå vidare. (om man däremot inte har kommit längre än till att pussas ännu så kan det vara ett jättestort steg att plötsligt klä av sig och ha penetrativt sex, och då är risken större att man inte är riktigt beredd ännu.) Sex är någonting som skall kännas bra, så det är inte en uppgift man skall "klara av" utan någonting skönt som man gör tillsammans.
Men om ni nu t.ex. har kommit så långt att ni har smekt varandra under kläderna eller utan kläder, och ni båda vill ta saken ett steg längre så finns det ingenting som hindrar det heller. Se till på förhand att ni har ordnat med preventivmedel, kondom är bäst om du inte har något hormonellt preventivmedel (eller om din partner har haft oskyddat sex förut). Se också till att ni har någonstans där ni kan vara bekväma, och inte blir störda av andra. Det tjejer brukar oroa sig över första gången är att det skall göra ont, vilket det kan göra. Men oftast beror det på att man spänner musklerna och att det då kan vara svårare för partnern att komma in. Det är helt naturligt att man spänner sig för det ÄR spännande, men väldigt få tjejer är fysiskt så trånga att det inte skulle gå att genomföra samlag. Det bästa är ju om man väntar med penetration tills tjejen är avslappnad och tillräckligt upphetsad så att hennes underliv hinner bli tillräckligt fuktigt, men det är ju inte någonting man kan styra med viljan och därför är det jättebra att det finns glidmedel. Glidmedel borde vara obligatoriskt att använda :) eftersom det gör allting skönare - oavsett om det är smekningar eller penetrativt sex. Så se gärna till att ni har det också.
Sen då ni kommer så långt som att han skall komma in i dig, och ni förhoppningsvis båda två är upphetsade så är det ändå alltid bra om man ännu försäkrar sig om att den andra faktiskt VILL. Det behövs inte mer än att man frågar "vill du?", och om båda då uttrycker att de VILL så kan man gå vidare. Men man har ALLTID rätt att säga nej, och det är någonting som måste respekteras. (Det betyder inte nödvändigtvis att man måste avbryta allt och klä på sig, utan det kan också betyda bara att man vill fortsätta med andra former av sex men inte just penetration. Men det är bra om man kan berätta vad man önskar isåfall så att båda två vet.)
Du frågar när det är bäst tid att ha sex, och det är egentligen ingen stor skillnad. Det finns ju ingenting sånt som "säkra dagar", så bara ni skyddar er så kan den bästa tiden att ha sex vara när som helst på månaden.
Ni har ju varit tillsammans ett tag redan och känner antagligen varandra ganska bra, så jag tycker att ni skall försöka diskutera sex och hur ni känner inför det. Det är nog bara genom att våga prata om det som man kan vara säker på att båda två vill samma sak, och då blir det mycket lättare att lösa alla eventuella situationer som kan uppstå.
Det är bara att fråga igen om någonting känns oklart. Det finns inga frågor som är pinsamma här så oss kan du alltid fråga.
Många kramar,
Tessi