Sex
20.02.2025
Hej, har ställt en fråga förut om detta men kan verkligen inte sluta tänka på det. Vet inte hur jag ska skriva detta.
Killen jag förlorade oskulden med var inte så bra på kommunikation. När jag frågade om vi kan göra det sa han "ikväll" jag svarade "okej, varför inte just nu?" Då sa han "är du säker?" Jag tvekade men sa ja. Han var jättesnäll och försiktig under själva händelsen. Nästa morgon så gjorde vi det igen, han frågade mig och jag sa ja. Nån vecka senare frågade jag om han ville, han sa nej och vi gjorde det inte.
Ytterligare nån vecka senare så avslutade han allting (vi var inte ihop men hängde). Och jag är jätteorolig att det är pga att han kände sig tvingad till nånting. Ibland när vi gjorde saker kunde han vara jätteotydlig med vad han ville. Jag ville inte göra nåt som inte han var okej med men jag visste inte vad han menade. Under denna period (och fortfarande) så var jag jättedesperat efter kärlek och gjorde nästan vad som helst för att få det, jag ångrar det jättemycket i efterhand och jobbar på att bli okej med att vara ensam. Rädd tös

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.02.2025
Hej,
Jag förstår att det är någonting man lätt kan lämna o fundera på, speciellt om man är en bra person som är mån om att inte göra andra illa. Jag vet ju inte hurudan killen är, och hur ert förhållande såg ut, men jag tycker på basen av det du skriver att det låter som att ni ändå var viktiga med att kolla upp med varandra om samtycke då ni hade sex, så det tycker jag inte att du behöver oroa dig över.
Men sen måste man komma ihåg att även om sex sker med samtycke och man är tillräckligt gammal för att kunna samtycka till sex så innebär det inte nödvändigtvis att man är redo för det. Killar kan precis som tjejer känna en press på att ha sex (i vissa fall t.o.m. mer än tjejer eftersom den föreställning man har om killar är att de "alltid" är redo för sex eller att det alltid skulle vara lusten som driver dem). Din kille samtyckte till att ha sex - och du är inte en tankeläsare så mer än så vet man inte, det vet på sin höjd endast han själv. Du tvingade inte honom att göra någonting, du hotade inte honom eller tjatade på honom. Man har rätt att fråga om sex - men måste kunna acceptera det om den andra svarar nej - vilket du gjorde.
Det kan hända att han helt enkelt inte var riktigt mogen för den sortens relation, eller att det finns någon helt annan anledning till att han sedan avslutade er relation, men det behöver i sig inte ha någonting alls att göra med dig som person eller partner. Det är ju möjligt att det inte hade någonting överhuvudtaget att göra med sexet.
Hela anledningen till att det är viktigt att fråga om samtycke är att den andra personen skall ha en möjlighet att säga nej om hen inte vill - men om personen har svarat ja så får man utgå ifrån att personen ville göra det. Men även om sex sker med samtycke så innebär det förstås inte att man alltid lever lyckliga i alla sina dagar.
Jag tycker att du gjorde helt rätt. Du tog ansvar för att det skedde med samtycke - och mer än så kan du inte ansvara för. Och då du senare frågade honom igen så svarade han nej - vilket också innebär att han vågade svara nej då han inte ville. Och det är ju precis så det ska fungera. Sen vet vi inte varför han avslutade relationen om han inte berättade det men jag tycker inte att du behöver stressa över saken mer för du har inte gjort någonting fel och du skulle inte ha kunnat handla annorlunda med den fakta du hade. Slappna av och tillåt dig själv att vara ledsen över att det tog slut utan att du beskyller dig själv för det.
Kram,
Tessi