sex
06.03.2025
Jag hade sex med min pojkvän och har haft mens en gång efter det, kan man ändå bli gravid fast man fått mens efter oskyddat sex?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
12.03.2025
Hej,
Ifall du haft mensen enligt hur den annars också kommer, så har du inte blivit gravid. Då menar jag alltså att den följer sitt vanliga mönster och kommer den tid den ska komma under månaden. Jag brukar alltid rekommendera att man köper ett graviditetstest ifall det känns som om oron är stor. Det kan alltid lugna och få bort orostankarna.
Sen tänker jag att du skulle ha stor nytta av att diskutera eventuell start av preventivmedel med någon. Om du har en hälsovårdare på din skola kan du gå dit, eller sen kan du också kontakta närmaste preventivrådgivning på din hemort. Varför jag tänker att det skulle vara en bra idé, är för att du då skulle slippa oron ifall ni har sex utan kondom. Det finns många olika alternativ att välja mellan, och ifall du är under 25 år är alla preventivmedel gratis.
Kram!