Sex
08.11.2015
Hej!
Jag e tillsammans med en kille och varit de i 2.5 år. Vi trivs jätte bra. Vi sover ofta hos/med varandra. Något vi båda älskar är morgonsex. Nyvakna å kåta.. :) Men var med om en grej som var märklig. Det var nu igår på morgonen så vaknade jag av att hans kuk var inne i mig och att jag var väldigt våt. När jag vakna till ordentligt körde han in och ut och jag tyckte det var väldigt skönt. Efter ett tag kom vi båda. Men saken är den är ju att jag har sovit ända tills jag vaknade av att han va inne i mig. Vet ingenting om det som hände tidigare och visste inte om att vi sku ha sex före vi hade sex. Jag vet inte vad jag tycker om detta det blir så komplext när jag ändå njöt...
Förvirrad Förvirrad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.11.2015
Hej,
Jaa-a... det är ingen lätt fråga. Ibland är det ju inte så lätt att en sak skulle vara antingen rätt eller fel och att det inte finns någonting däremellan. Sist och slutligen är det kanske ganska sällan någonting är så svart-vitt. Och det du beskriver är verkligen en gråzon.
Om det istället skulle vara din kille som skrev in och frågade om det är ok att börja ha sex med sin flickvän trots att hon sover - så skulle jag råda honom att vara väldigt, väldigt försiktig. Det kan hända att flickvännen skulle bli överförtjust till att väckas av sex, men det kan också hända att hon skulle känna sig kränkt och utnyttjad eftersom hon inte har sagt uttryckligen att hon vill ha sex just då - och båda reaktionerna är lika tillåtna.
Eftersom ni har varit tillsammans en ganska lång tid och verkar ha ett bra sexliv så utgår jag ifrån att han känner dig bra. Han vet vad du tycker om och vad du inte tycker om och hur du funkar. I detta fall bedömde han kanske situationen helt rätt och du vaknade upphetsad och glatt överraskad (om än lite fundersam såhär efteråt.) Jag tycker inte att du av nån sorts principskäl måste tycka att det var kränkande eller fel om du helt enkelt inte gör det. Det är ju din kropp - och du tyckte om det han gjorde med din kropp, då behöver det ju inte vara något fel med det?
Men tänk dig att det inte hade varit din kille, utan bara en kompis som du sov i samma säng som, då skulle det antagligen vara annorlunda. Och det är också okej. Det finns helt enkelt olika regler för olika situationer eller för olika människor och så är det alltid. Visst är det mest praktiskt om man kommer överens på förhand, innan den sexuella akten att man vill, på så sätt undviker man missförstånd- men i detta fall var det ett risktagande från hans sida som visade sig vara helt ok. Han skulle knappast ha gjort det om han visste att du t.ex. avskyr morgonsex eller att vara fysiskt nära någon på morgonen. Det finns nog ingen helt 100% täckande regel i dethär. Det kunde ha gått jättefel - men det gjorde det inte.
Så det jag tycker du skall göra är att fundera över saken. Kanske diskutera det med din kille? Tyckte du att du kände dig utnyttjad eller kränkt? Eller tyckte du att det var skönt och härligt att vakna och redan vara så nära? Du har rätt till båda känslorna och det är bara du som kan bestämma vilken av dem som gäller. Och det kan hända att du inte lyckas bestämma dig för den ena eller den andra - utan att det fortsätter vara komplext och förvirrande och då får du kanske försöka leva med det. Men skulle det vara så att du inser att det inte var okej - att du vill vara helt vaken innan ni börjar ha sex och att du tycker att det han gjorde var fel så skall du säga det till honom. Jag är ganska säker på att han skulle respektera det eftersom jag inte tror att hans avsikt var att utnyttja dig eller göra dig illa på något sätt. Som sagt - knepig gråzon eftersom det också inom förhållanden kan ske våldtäkter och annat som inte är okej - och det skall man ju inte acceptera. Men allt behöver inte heller göras fult och brottsligt om man inte själv upplever att det fyller de kriterierna - och eftersom det är du som bestämmer det så är det din åsikt som räknas.
Sköt om dig!
Kram
Tessi