Sex
12.11.2015
Hej!
Varför e de så hemskt med tjejer som kör med en gångs ligg ganska så "ofta" med olika män? Varför ser alla ner på de? Varför skall det alltid beskrivas med ett självskadebeteendet, nog kan en tjej vara kåt och sugen sådär bara också! Tänker kanske inte så jätte mycket av nära vänner att de ser ner på tjejer som ligger runt för det är ens vänner. Men exempelvis från olika hjälpinsatser, infosidor och så. Det skall allti va så att sex ska ha med massor med känslor att göra, gärna att man är förälskad i den man ska ligga med. Man ska alltid förväntas att man känner honom, så att man kan fråga och diskutera. Aldrig får en tjej åka hem med en kille för att hon va kåt och sedan var de bra med det. Jag förstår att kvinnor sedan historiens tider haft det sämre ställt gällande sex och allt sådant. Men nu är det snart 2016 och det märks knappt någon skillnad?
Nog ses det ner på killar som "ligger runt" också men det accepteras mera. Varför skall det tittas ner så mycket över att man vill ha sex med någon man inte känner så väl och kanske bara en gång?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.11.2015
Hej.
Du har alldeled rätt. Synen på kvinnors och flickors sexualitet är hopplöst gammalmodig. Till en viss del börjar den bli mer tillåtande. Man börjar acceptera att flickor och kvinnor också har sexuella behov och de tillåts njuta av sex - men bara så länge det sker inom ett fast förhållande. Det anses fortfarande lite fult att tjejer åker hem med nån random kille. Det känns som att flickor förväntas "veta bättre". Så än en gång är vi tillbaka där vi var på 1600-talet; att männen är "slavar under sina begär" och deras sexuella behov är någonting som bara måste accepteras eftersom de "inte kan hjälpa det", medan kvinnor skall vara tysta och inte göra något väsen av sig, för om hon njuter av sex eller vill ha sex med män hon inte känner så måste det vara något fel på henne.
Vi vet ju att det inte är så, men ändå fortsätter människor att fungera enligt detta gamla och felaktiga mönster. Anledningen till att det en gång i tiden har varit så kan man förstå och acceptera - det fanns inga preventivmedel och därför var det riskfyllt för kvinnor att ha sex med främmande män eftersom de isåfall  måste ta följderna av det helt på egen hand. Men detta är ju inte fallet idag - ingen behöver bli gravid eller föda barn om man inte vill det. En annan risk var, och är tyvärr fortfarande, risken att bli våldtagen/misshandlad eftersom kvinnor rent fysiskt ofta är i underläge. Men även denna "risk" bygger ju på en gammal bild om att alla män potentiellt är farliga sexuella rovdjur, vilket de oftast inte är. De flesta våldtäkter begås av människor man känner eller har ett förhållande med, inte totala främlingar. Men visst är min personliga åsikt ändå att man skall vara försiktig.
Jag har ingen lösning på hur vi skall ändra på denna sak. Men tyvärr tror jag att det ofta är vi kvinnor och flickor själva som upprätthåller detta system och är mest dömande. Det brukar inte vara killarna som stämplar flickor som "horor" om de vill ha sex med män de har träffat samma kväll, utan tjejerna. Jag tror att det är kvinnorna och flickorna som själva är snabbast att kalla andra kvinnor och flickor för horor. Kanske beror det på avundsjuka? De kanske är bittra över att de själva inte vågar eller tillåter sig själva njuta och "släppa loss"? Eller eventuellt är de osäkra på om deras killar är tillfredsställda eller om de kanske skulle bli utbytta mot någon mer frigjord om killen skulle få välja? Jag vet inte. Jag tror ju att en del obehagliga rykten kan uppstå om man beter sig illa, om man behandlar andra kvinnor eller män dåligt. Om man lligger med personer som är upptagna eller inte är ärlig med sina avsikter - men då handlar det ju inte alls om att själva sexet är fel utan att man beter sig som ett pucko.
Så mitt råd är att om du vill ha sex utan att ha ett förhållande med killarna - så gör det. Sex skall ju vara roligt och njutningsfullt men så länge båda är med på noterna och vill samma sak så är det inte fel. Gör det som krävs för att du skall vara trygg och säker, men du är inte redovisningsskyldig gentemot någon och behöver enligt mig inte förklara eller försvara ditt beteende. Men alla kan ju göra det de kan för att minska detta gammalmodiga tankesätt genom att sluta kalla folk för horor och sluta sprida rykten. Sist och slutligen säger ryktena oftast mer om den som sprider dem än om den det talas om.
Var stolt över dig själv och din sexualitet. Det vinner alla på :)
Kram
Tessi