Sex
16.11.2015
Jag vill ha sex. Det vill jag. Har haft bra ligg under de gånger jag har laget men det har varit en grej som gnagat och tärt mig lite. Jag har sådana komplex över min kropp. Eller alltså jag har inte så farligt över min kropp när jag är påklädd, då trivs jag nog. Men när de kommer att jag ska ha sex. När jag liksom ska vara helt naken och hans uppgift blir liksom att granska min kropp. (Okej jag vet att det inte är hans uppgift men det blir nästan som det om vi ska dra det till det extrema. ) Men jag får lpanik, jag kan inte röra mig i sängen för jag tycker jag har för mycket valkar, eller så tycker jag att mina (olika) stora bröst guppar och gungar för mycket. Eller så har jag för mycket bristningar. Eller så tycker jag de där ärren här och där från olika sår på min kropp är förskräckliga. Jag försöker stänga av dessa känslor när jag ska ha sex men det går inte. De finns där inom mig och jag får panik. Jag får som panik för att jag gör honom besviken, han liksom trodde att han skulle få något bra och nice men så är det en kropp med massor av brister. Plus att det leder till att även fast jag försöker så kan jag inte riktigt ge han det bästa ligget han skulle vara värd, typ att jag rör på mig mycket, prövar olika ställnigar osv, för jag kan inte röra mig så mycket eftersom jag tycker de e hemskt när de guppar och har sig.
OCH JA, jag vet att jag skall inte tänka såhär, jag vet att han inte alls märker dessa saker för han har fullt upp med sig själv och sin kropp och att tillfredsställa mig men jag kan inte rå för det här. OCH JA man behöver inte ha sex med killar man knappt känner för att man vill ha sex speciellt inte om man inte känner sig trygg med sig själv och sin kropp, men jag kan inte rå för att jag verkligen vill ha sex och jag bryr inte mig om jag är bästa kompis med han jag ska ligga med eller om det är någon jag knappt känner, sex is fun and great så känner jag. Det enda som förstör de är min egna kropp, mina egna tankar om min kropp. Jag önskar att jag kunde älska den men det går ej jag har jobbat massor med det. Jag älskar mig själv när jag går ut och är finklädd och jag älskar mig själv ibland till och med från morgnarna när jag egentligen ser ut som ett spöke. Det handlar bara om när jag vill ge ut fantastiska jag, min fantastiska kropp jag får panik och börjar må så fruktansvärt illa över hur den ser ut.
Att prata med någon om det, vilket jag har gjort lite sådär hjälper inte riktigt för de säger exempelvis sådant jag nämde där uppe. Är liksom min enda lösning nu att verkligen börja jobba med min kropp så den börjar se bra ut, träna lite hårdare än jag gör, smörja och ta bort bristningar? Liksom se till att jag tar borde de där känslorna?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.11.2015
Hej.
Den känsla du beskriver, att inte vara helt nöjd med sin kropp och att bli påmind om det just du man borde vara som sexigast är i sig inte alls ovanligt. Det finns nog jättemånga som känner precis som du. Då man far ut på kvällen och är fixad och grejad känner man sig på topp - men då kläderna åker av är man plötsligt jättenaken inför den andra.
Jag tror ju att det är precis det det handlar om. Sex är ju inte bara själva akten, utan så mycket mer. Och då du har sex med någon är det ju precis det du bjuder in personen till - ett möte med dig, naken, precis som du är. Precis som du skriver så skall ju sex vara någonting roligt och någonting man gör för att det ger en njutning - så om det inte gör det, eller om någonting hindrar en från att njuta av det så måste man kanske lösa de problemen först.
Precis som du har fått höra förr så tror jag inte att killarna du går hem med tänker på "alla bristerna med din kropp". De har antagligen fullt upp med att fundera på sig själva, som du skriver. Och skulle de vara så barnsliga att de skulle reagera över att din kropp inte är perfekt så skall du nog undvika att ligga med dem - punkt slut. Men jag kan ju inte tro att du heller tänker så kritiskt om kropparna på dina partners? (herreguuuud, har han inget hår på bröstet?/har han inga bröstmuskler?/har han finnar??)
Jag tror ju att ett av "problemen" med one night stands kan vara det, att om man inte känner varann så kan förväntningarna vara lite annorlunda, och man har kanske inte samma överseende med eventuella brister som man skulle ha om det är en person man tycker om. Ligger du med en person du känner och tycker om, eller åtminstone respekterar så vet du ju att det är en person - inte ett ligg. En person som har mängder av olika egenskaper och både bättre och sämre sidor. Det betyder inte att man inte kan eller får ha one night stands - men det kan vara bra att veta vad som är skillnaden, eftersom det ändå finns en skillnad.
Jag vet ju inte hur du ser ut, så jag kan inte uttala mig alls om var det hänger eller hur dina hudbristningar ser ut, men jag tror ju att det är ganska självklart att man kan känna sig osäker då man är naken inför en anna  person. Det är nog få människor som inte skulle känna någon osäkerhet alls över någon del av sin kropp. Jag tycker att det låter jättebra att du tycker om dig själv då du är morgonrufsig och då du är festklädd. Nu gäller det bara att utöka bekvämlighetszonen till att innefatta också avklätt tillstånd.
Jag tycker att du skall börja med att vara snäll mot dig själv. Det låter helt superbanalt men om du säger snälla saker åt dig själv då du tittar dig i spegeln så utsöndrar din kropp ämnen som gör dig glad. Så börja med att varje gång du tittar dig i spegeln försöka hitta någonting fint och säga det till dig själv. Så är det ju också ofta så att det vi utstrålar är det andra kommer att uppfatta. Så om du, då du står avklädd inför honom, utstrålar att du är en gudinna och att han borde tacka sin lyckliga stjärna som får gå till sängs med dig - så är det det han kommer att uppfatta. Sen kan det hända att det hjälper din egen självkänsla om du vet att du tränar ett pass mer i veckan, men det kan vara lika effektivt att gå och köpa nya underkläder eller lacka naglarna. Man kan själv försöka pröva sig fram till vad som funkar för att man skall känna sig lite extra fin.
Jag tror att det kan kräva en del jobb och självbehärskning att få bort alla de negativa tankarna - men jag tycker att du är på jättegod väg! Och sex är en alldeles för värdefull gåva för att låta sig begränsas av negativa tankar. Regel nr 1: tyck om dig själv, ha en snällare inställning till dig själv och berätta för dig själv att du är fin! regel nr 2: ligg inte med idioter. Om du följer dem så är problemet löst.
Många kramar!
Tessi