Sex
23.12.2015
Hej jag vill ha sex med min pojkvän, men jag är jätteorolig för att jag ska bli desperat... Så jag vågar inte för jag vill verkligen inte bli desperar... &7!-

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2015
Hej.
Jag måste medge att jag inte riktigt förstår vad du menar med att du inte vågar eftersom du inte vill bli desperat? Menar du alltså att du inte vill framstå som för "ivrig" eller att du är rädd att göra fel eller vad menar du?
Jag antar att dun pojkvän är i ungefär samma ålder som du, och att sex på ett eller annat sätt har varit aktuellt eftersom du skriver som du gör. Mitt råd är att att du skall lyssna på din kropp och din egen instinkt. Om hela du, både med kroppen och hjärtat, känner att det skulle vara rätt att ha sex med honom så ser jag ingen anledning till att du inte skulle göra det. Men om det finns någonting som gör att du inte är säker, vare sig det handlar om att din pojkvän inte är på riktigt samma nivå som du eller att du inte känner dig riktigt bekväm så tycker jag att du skall vänta. Det behöver inte betyda att du aldrig skall ligga med honom, men att du kanske borde vänta lite och fundera igenom saken ett tag till, tills du förstår varför du känner som du gör.
En av anledningarna till att sex kan funka bättre med nån man är ihop med än med nån man träffar bara en gång är att man kan närma sig sexet lite i taget. Man behöver alltså inte gå från 1-100 på samma dag, utan kan börja med att hångla och sen gradvis ta det längre och längre tills det känns helt naturligt att gå hela vägen. Lyssna på dig själv och lita på din egen instinkt, då tror jag att det kommer att gå bra.
Kram
Tessi