Sex
17.02.2016
Hej,
Jag brukar titta på porr ganska ofta och har lust att bara stoppa i något i fittan. Jag brukar onanera ibland men får inte riktig orgasm så ja undrade några sätt man kan få det på, var är den ens man ska onanera för jag hittar int ollonet? Och vad kan jag stoppa i fittan om ja är sugen på "sex"? Jag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.02.2016
Hej.
Helt ärligt och rakt på sak så tycker jag att du är för ung för att titta på porrfilmer. Risken med att titta på porr innan man har lärt känna sin egen kropp är att man kan bli lite förvirrad och osäker på vad det egentligen är man skall göra för att det skall kännas sådär supermagaultraskönt som det verkar göra på film?!?
Jag tycker att du skall börja lära dig onanera helt på egen hand. Utan att titta på filmer och försöka göra som de gör där. Då tjejerna onanerar i en porrfilm gör de nästan alltid det genom att stoppa upp någonting i slidan. En liten stund kanske de smeker sin klitoris men själva höjdpunkten nås alltid genom penetration - och så funkar det inte nödvändigtvis alls i verkligheten. Jag vet ingen statistik på hur många tjejer som onanerar genom att smeka sig utanpå och hur många som smeker sig inuti, men väldigt många tjejer kan inte alls få orgasm genom att bara lägga upp någonting i slidan. Väldigt många tjejer behöver alltså smeka sig på klitoris för att de skall få orgasm. (och även om man får orgasm så låter man sällan lika mycket som brudarna gör på film...)
Så det jag nu tycker att du skall göra är att skippa filmerna och lära känna dig själv istället. Smek dig själv på olika sätt och försök hitta det som är skönast just för dig. Klitoris är belägen ungefär där dina inre blygdläppar möts. Själva klitorisollonet är lite olika stort på olika tjejer men för det mesta är det ingen stor grej, så för det mesta kanske man hittar klitoris lättare genom att känna än genom att titta. Klitorisollonet brukar vara ungefär i storlek med ett knappnålshuvud och finns ofta dold bakom en liten skinnflik, den s.k. klitorishuvan.
De flesta tjejer får orgasm lättast på egen hand genom att smeka klitoris och gnugga fram och tillbaka över den med handen eller något annat föremål. Naturligtvis kan du också stoppa upp någonting i slidan om du vill göra det, men det är inte nödvändigtvis så alla tjejer uppnår orgasm på riktigt bara för att de gör så i filmerna. Huvudsaken om du vill lägga in någotning i slidan är att föremålet är rent, och att det inte kan gå sönder i dig. Det får inte lossa färg eller kemikalier från föremålet och om det skall användas flera gånger måste man vara noggrann med att tvätta det efter användning. Fingrarna funkar ju bra - men efter det är det nog bara din egen fantasi som sätter gränser.
Det man alltid ska komma ihåg om porrfilmer är att filmerna inte är gjorda för att lära tittaren någonting - så det som händer i filmer stämmer inte nödvändigtvis alls med verkligheten. Filmerna är gjorda för att tittas på av vuxna människor, som för det mesta redan vet vad de själva tycker om och hur de vill bli smekta - men som kanske tittar på film för att få lite extra krydda. Alla tjejer funkar helt enkelt inte på det sättet, och alla killar vill inte ha det så som de gör i filmen. Och i din ålder skall du inte behöva någon "extra krydda" ännu, utan du behöver lära dig grunderna först, och det kan du bara göra på egen hand.
Så använd dina händer, duschen, saker du hittar hemma och testa dig fram. Låt inte filmerna forma ditt sexliv - utan lär dig först att njuta själv, med dig själv som huvudperson.
Kram
Tessi