Sex
21.03.2016
Hej Decibel!
Jag undrar om vad finns det för andra vägar som man kan skydda sig från att bli gravid, utan att man använder piller eller kondomer osv. Så att saga, vad finns det för "helsosammare" metoder som man kan ha sex utan att bli gravid.
Jag har använt p-piller förr men kroppen var helt galen, som att jag kände min kropp inte längre. Hmmmm...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.03.2016
Hej.
De mest pålitliga metoderna är p-piller (minipiller, p-ring, p-plåster, spiral) eller kondom. Och det är de metoder som rekommenderas eftersom de andra metoderna inte är säkra.
Men även om en p-pillersort inte passade dig så betyder det ju inte att det inte skulle finnas någon annan sort som passar. Man hör ofta människor som säher att "de inte vill ha nå extra hormoner i sin kropp", men då man är gravid är hormonnivåerna i kroppen mer än 100 gånger högre än då man använder p-piller. Så det är nog inte direkt "ohälsosamt" att använda p-piller. Och som sagt finns det ju t.ex. p-ringar eller minipiller som man kan testa om man inte vill ha p-piller.
kondomen är antagligen det bästa alternativet eftersom den, som du vet, skyddar mot både graviditet och könssjukdomar. Den finns dessutom i massor av olika storlekar. Så argumentet att det inte är lika skönt med kondom är helt enkelt skitsnack. Det beror isåfall på att man har använt fel storlek.
Så om man vill ha sex, så gäller det att välja mellan de (säkra) alternativ som finns. Jag tycker att du skall börja med att boka en tid till preventivrådgivningen eller gå och tala med din skolhälsovårdare så kan ni i lugn och ro gå igenom olika alternativ utifrån vad du har för behov.
Oroa dig inte, det finns nog någonting som passar dig också.
Kram
Tessi