sex
07.03.2018
Hej D igen. Jag undrar över en sak med min pojkvän och vet att ni kan hjälpa. Vad ska jag göra för vi har sex ca. 3 + gånger i veckan och jag är kåt men jag kommer inte, endera sä kommer han för fort eller om inte så så tycker jag inte bara att det är ”extra skönt”. Vi har haft sex ca två månader nu och det har varit samma sak hela tiden. Vad ska jag göra, tack för svar! villkomma

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.03.2018
Hej.
Och tack för förtroendet :)
För det första har man ju lite olika sexuell kemi med olika människor, vissa passar man helt spontant jättebra ihop med och med andra får man jobba lite mer på det för att det skall bli perfekt. Det betyder inte att det skulle vara hopplöst eller bortkastat bara för att sexet inte är perfekt direkt, precis som på alla andra plan så lär man känna varandra vartefter.
Många tjejer kommer inte genom endast penetrativt sex, utan behöver nån form av klitorisstimulans för att komma. Det betyder inte att det är fel på någon av det inblandade utan det helt enkelt är så. Om du tidigare har haft ett förhållande där du kom genom penetrativt samlag så kan du själv fundera på vad som är skillnaden - men försök att inte snöa in dig på det, alla är olika och nu är det en ny partner med nya fördelar och nackdelar - ett nytt paket helt enkelt.
En förutsättning för att du skall komma är ju att du själv är tillräckligt upphetsad för det, och att du känner att det finns "tid" för det. Om han överlag kommer ganska snabbt så blir det kanske lätt en viss frustration med det, för att det blir ganska hård press på att du skall hinna komma före honom. Press av alla slag är alltid en glädjedödare då det ahndlar om sex. Så antingen får ni se till att koncentrera er uppmärksamhet helt och fullt på dig först - så att du hinner med, eller så får ni försöka tänka över de ställningar ni använder. Så antingen satsar ni på ett förspel som är så intensivt så att du kommer redan då, eller ett förspel där du är så nära att komma så du säkert kommer i samband med penetration. Unga tjejer (och många äldre också) kan känna det som ett "misslyckande" eller lite skämmigt att smeka sig själva under samlaget, medan jag tycker att det är onödigt att känna skam över det. Poängen med sex är ju att det skall vara skönt - och då får man helt enkelt se till att göra det skönt. Med en ny partner är det inte alltid lätt att veta exakt hur den andra vill ha det och då är det ju närmast en fördel om man kan visa den andra. Så du FÅR smeka dig själv till orgasm medan ni har sex om det inte händer av sig själv.
Så kan du fundera över de ställningar ni har sex i, och om det skulle vara möjligt att välja en sån som ger dig det du behöver för att komma. T.ex. så att du sitter gränsle över honom, men att han också sitter. Då blir vinkeln ofta sån att det dels möjliggör klitorisstimulans och dels kommer han kanske åt din g-punkt. I bästa fall har ni sex sittande på ett ställe där du kan hålla i någonting bakom honom, t.ex. soffryggen eller sängkarmen, så har du lite lättare att styra.
Var inte rädd för att ta för dig eller säga hur du vill ha det. Kör hårt!
Kram
Tessi