sex
08.03.2018
hej lite pinsam fråga .. tjejer brukar ha sex med sig själv först... men annars de som inte har det och ska ha sitt första sex så är det killar som ska ta bort oskulden med fingrar och stoppa snoppen sen eller?? cornelia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.03.2018
Hej.
Ja, ett bra sätt att bekanta sig med sin kropp och sin egen sexualitet är att utforska sin egen kropp genom onani. Jag tycker också att det är bra om man som tjej undersöker sig själv lite med hjälp av en spegel för att ta reda på hur man ser ut mellan benen. (det är kanske lite lättare för killar att se det utan spegel, eftersom det mesta syns utanpå.)
Att "mista sin oskuld" är ett kortare sätt att förklara det man är med om då man "första gången har penetrativt vaginalt samlag". Oskulden är således ingenting som "tas bort" för det handlar inte om att man "tappar" eller "spräcker" någonting.
Så även om en kille lägger in fingrarna i dig, så är du fortfarande oskuld, eftersom det som rent medicinskt menas är att det är med en penis som man penetreras. Men om du menar hur det hela brukar gå till så är det kanske ganska vanligt att man börjar med att smeka varandra, och att killen då ofta kommer in med fingrarna först.
Men om du nu alltså varken har utforskat dig själv ännu eller varit tillsammans med en kille så skulle jag rekommendera att du först lär känna dig själv lite bättre. Alla tjejer är inte intresserade av att onanera - och det är helt okej, men jag tycker ändå att det kan vara en fördel att känna till hur t.ex. ett finger känns innan man går vidare till att försöka ha sex med någon. Då man skall ha sex, och för att man skall kunna njuta av det (vilket är själva poängen) är det viktigt att man slappnar av, och det kan vara ganska svårt om man inte alls är beredd på hur det skall kännas.
Så experimentera lite på egen hand först, så är du mer beredd på vad som skall komma sen då du börjar experimentera med en annan person. Det vinner ni båda på.
Lycka till!
Kram
Tessi