Sex
19.04.2020
Hej! Jag är en tjej på 15 och känner mig helt redo för att ha sex men jag är lite rädd att ja är för trång och jag vill verkligen ha det för jag är helt redo men är rädd att jag är för trång och det är en jobbig känsla då man känner sig helt redo, tacksam för svar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.04.2020
Hej,
Rent fysiskt är det väldigt sällan en tjej skulle vara för trång för att kunna genomföra ett vaginalt samlag. I de allra flesta fall handlar det om att tjejen spänner sig och att det därför är svårt för penisen att komma in. Det att tjejen spänner sig är också den absolut största anledningen till att sex gör ont de första gångerna. (Det som man tidigare trodde att handlade om att "mödomshinnan" var i vägen.)
Så det bästa du kan göra för att sexet skall lyckas så smärtfritt och enkelt som möjligt är helt enkelt att slappna av. Detta är dock inte alltid så lätt som det låter eftersom musklerna i underlivet inte är helt viljestyrda. Med andra ord kan det kännas som att man är helt avslappnad och redo - men att man ändå spänner sig.
Det bästa du kan göra för att se till att situationen är avslappnad är att dels lära känna din egen kropp på förhand redan innan du blandar in en partner, och dels att ha sex med en person som du känner och litar på.
Undersök ditt eget underliv med fingrarna. Det kan hjälpa att använda lite glidmedel på fingrarna. Ta reda på vad du själv tycker att känns skönt - så är det också lättare för dig att instruera din partner om vad du tycker om. Jag tror att det skulle bli lättare för dig att genomföra ett samlag om du på förhand har testat föra in dina egna fingrar i din slida så att du vet ungefär hur det känns.
Och slutligen - bara för att det känns som att du är redo betyder inte att du måste ha sex. Lust och längtan är i sig jättefina saker, njut av det istället för att stressa. Du hinner nog ha sex sen då den tiden kommer.
Kram
Tessi