Sex
24.04.2020
Hej!
Jag är helt oerfaren, har aldrig haft sex, men jag undrar om det brukar bli väldigt smutsigt, kletigt, kladdigt efter samlag? Måste man byta lakan och så i sängen? Och vad är det egentligen som kan "klotta" eller komma ut?
Och måste man själv tvätta sig eller duscha genast efter samlag? 000

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.04.2020
Hej.
Sex kan vara klottigt, men måste inte vara det. Dels kan det ju hända att man svettas mer än normalt, men det beror förstås på hur länge man håller på och med vilken intensitet. Sen kommer det en del "klott" från tjejen då hon är våt (men oftast inte i en sån mängd att det skulle bli "vått" i sängen) och en del "klott" från killen om han får utlösning och inte har kondom på sig. Inte heller sperman är i någon sådan mängd att det skulle bli genomblött, men huruvida man vill byta lakan eller inte beror ju lite på hur känslig man är själv.
Man skall alltid tvätta sig efter sex, eftersom det är rätt mycket bakterier som flyttas från ett ställe till ett annat och risken annars finns att det uppstår lukt eller irritation. Duscha är kanske inte nödvändigt om man inte känner för det, men i all synnerhet för tjejer är det viktigt att man tvättar underlivet med vatten.
Bara att fråga om det är någonting du funderar över.
Kram
Tessi