Sex
04.11.2020
Jag känner mig sååå redo att ha sex, vill ha det så mycket men är inte beredd/intresserad av ett (första) förhållande. Pratar sällan med tjejer så sexet känns liksom fortfarande väldigt långt borta. Mår dåligt för varje månad som går då jag vet att jag kommer längre och längre bort från 17 år, då många redan har haft sex. Känner mig avundsjuk på de som redan fått göra det... Låter kanske dumt men funderar på det här så mycket att jag blir galen... :/ Mums

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.11.2020
Hej,
Jag kan förstå din önskan att ha sex, både för att dina hormoner gör dig väldigt intresserad och för att det kan kännas som att "alla andra gör det". Men så är det trots allt inte. Visst - det finns många 17-åringar som har haft sex, men det är verkligen inte ovanligt att ännu vara sexuellt oerfaren i din ålder. Sex är inte ett självändamål - det ändrar inte på dig som person eller ditt värde bara för att du har "gjort det". Det är mycket mer avgörande att din första gång är bra för både dig och din partner och att ni kan tänka tillbaka på det som en trevlig upplevelse än att du bara kan tänka "nå - nu är det gjort".
Du skriver själv att du inte har mycket kontakt med tjejer och sällan talar med dem, så då är det kanske där du borde börja. Man måste ju inte ha ett förhållande för att ha sex, men för att man skall komma så långt som till sex så krävs det nog att man har någon form av relation eller kontakt med personen. Fysiskt är du antagligen redo, och jag förstår att din kropp känner sig helt beredd, men sex kan vara SÅ mycket mer än bara en fysisk funktion. Det är egentligen mer pålitligt att sköta om det behovet själv om man bara är intresserad av den rent fysiska funktionen.
Börja med att skapa relationer till det motsatta könet. Du måste inte nödvändigtvis sällskapa med någon men vad är poängen att ligga med en partner om du inte har något intresse av personen? Var öppen för att träffa nya människor och lära känna någon som intresserar dig - och som känner samma sak för dig. Du kommer att hinna ha sex, du har hela livet framför dig och rent statistiskt så är det lika många 70-åringan som 17-åringar som är sexuellt aktiva så du har väldigt många år på dig ännu.
En sak i taget. Jag vet att du är otålig men börja med att tala med tjejerna.
Kram
Tessi