Sex å bibeln synd?
20.11.2024
Hej hur är det i den katolska tron gällande sex för de står flera saker i bibeln så som att om man gör onani ska man int gör man ska int ha sex tillsammans med en av samma kön det vad en man och en kvinna skall göra tillsammans.
Är det en synd att ha sex before marrige?
Blir ja skickad till helvetet om ja fingrarna mig och tar på mina härliga bröst å spanar in Mig själv ja tycker om mina kurvor ja vill bara pussa mina bröst..
Är det fel enligt bibeln att ha anal sex
Smeksex? Oralsex? Gnidsex? Vilka är okej enligt de himmelsk fader och får jag vara tillsammans med en person som jag haft sex med före man är gift och om vi skulle konstatera attt vi int va gjorda för varandra går ja bara till nästa då?
Varför skapade gud mig och valde du ska få en annorlunda en?
Vilka olika sex är tillåtna och int fö ja har fått tips om att utforska min kroppen men de går ju emot bibeln..
Får jag vara en furry/thrian? (legit fråga)
Får ja vara lesbian/bög (gay)
Får jag vara bisexuell?
Hetero?
Transsivil, trans?
Vad ska ja göra snabbt svar tack
Youngsheldon missy coooer
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
02.12.2024
Bästa Du,
Det är många frågor och bibeltexterna kan inte ge ett direkt svar på allt. Vi får lov att gräva lite. Till exempel Gamla testamentets bok Höga Visan (Sångerna sång) handlar om sexualitet, om erotik och om Gud samtidigt. På ett väldigt poetiskt sätt berättar den texten positivt om att smaka på kärlekens frukter och dricka kärlekens safter, dofta härliga dofter av sexuell lust. Och de älskande har sex utomhus under fruktträden och de besjunger båda varandras skönhet, sexighet. Tänder som är vackra som vita lamm, ben smäckra som tempelpelare, bröst som vindruvsklasar. Kärlek och sex besjungs av båda, en drottning och en kung lika starka i längtan, lust och njutning. Teologiskt kan man anta att de ord som används om att dricka och äta handlar om fellatio & cunnilingus, alltså munsex.
Somliga teologtänkare menar att passionen berättar om dynamiken mellan de olika delarna av Treenigheten, speciellt då Gud och Helig Ande.
Tja?
Det är också en queer bok i Bibeln. Höga Visan tänjer könsroller över de traditionella gränserna, erotiserar jämlikt och jämställt. Kärleken, lustan, njutningen är på första plats.
Så jo. I Bibeln finns en bok som bejakar sexualitet och jämställd kärlek, olika sorters njutning med alla sinnen och t. ex. den beskrivning där handen knackar på dörren och öppnar låset och den älskade darrar av längtan kan tänkas berätta om fingersex.
Jag ser inte heller nån orsak varför du inte skulle få vara furry/thrian? Det är inget fel med rollekar, varken i sexlivet, i fantasilivet eller i samlivet.
Gud är lekfull och tar också roller, beskrivs som Lejonet eller Modern eller Hönsmamman, Eldslågan, Kungen, Fadern, Lammet, Härföraren, Lerdrejaren, Domaren, Läraren, Läkaren, Hjälparen, Älskaren, Duvan.
Och människan är Guds avbild, ja så lär kristendomen i alla fall. Vi får leka och fröjdas av livet och vara det som känns mest på pricken det just jag är och du är.
Var dig själv, hälsningar Monika