Sex å sånt
17.11.2021
Hej. Jag undrar hur det känns att ha sex med en tjej. Och vilken penis storlek är bäst. Och finns det risk att man får någon könssjukdom. The sex man

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.11.2021
Hej,
Du undrar hur det känns att ha sex med en tjej, och jag önskar att jag kunde ge dig något enkelt svar på det men tyvärr har jag inte sådant. Jag tror att alla upplever att sex känns lite olika, och det påverkas av massor av olika saker. Men i bästa fall har du sex med en person som har betydelse för dig och ni vill ge varandra njutning. Med rätt person är sex någonting alldeles extra. Det är skönt och spännande och gör att man känner sig väldigt nära den andra. Man kan givetvis ha sex med personer som inte är lika viktiga för en - men då är det mer som då man har sex med sig själv, det kan också vara skönt eller helt okej men inte lika speciellt som då det görs med någon som man har en speciell relation till.
Du frågar också vilken penisstorlek som är bäst. Jag vill då påminna dig om att tjejens slida är runt 10 cm djup. Då hon blir upphetsad vidgas den lite, men den är inte mycket djupare än så. Med andra ord är det för tjejens del inte så stor skillnad vilken storlek penisen har - med tanke på att hon ju kan känna ett finger också. Det är alldeles för mycket snack just nu om hur viktigt det är med en stor penis, och till största delen tror jag faktiskt att det är killarna själva som håller igång detta snack - inte tjejerna. Det är lite samma sak som att fråga vilken som är den bästa bröststorleken på tjejer - killar har säkert olika önskemål ifråga om det, men det är ju inte heller bara brösten eller bara penisen man har sex med utan det är ju hela personen.
Om man har oskyddat sex (d.v.s. utan kondom) så finns det alltid en risk för könssjukdomar. Så om du har sex med en person som du inte känner, och om du inte vet vem hen har haft sex med och huruvida hen är frisk så skall man skydda sig. Kondomen är också ett bra skydd för att undvika ofrivillig graviditet så det är värt att använda.
Jag hoppas att du slappnar av och väntar tills du träffar en person som är värd din tid. Sedan då ni båda är redo för sex så ser ni till att skydda er och vara rädda om varandra. Det blir hur bra som helst.
Kram,
Tessi