Sex and condoms
07.07.2016
Hejj! Nu är det såhär att min pojkvän och jag hade sex idag...(eftersom att det var på natten efter kl. 12) Efter att vi hade sexet så såg han något vitt på toppen av kondomens utsida. Han blev orolig och jag med att den skulle ha spruckit...! Men så tog han och blåste i den så inte läckte det något ur toppen då. Jag såg bara att det skvätte lite högre ifrån vit utlösning, så blev då nojjig om det skulle ha kunnat kommit ett hål högre upp på kondomen..eller om det bara var när han blåste in i kondomen som det skvätte till lite på samma gång. Jag skulle säga att jag hade min ägglossning just igår/idag och om det kunde ha varit nåt från min slida som var det vita på kondomen? Vi böt sedan kondom och testade alltid efteråt så att de inte läckte och de gjorde inte de andra kondomerna. Men är nudå bara så nojjig på om jag på ngt sätt skulle kunnat ha blivit gravid. Och visst är det så att en kondom borde hålla ifall killen får utlösning inne i en? Är så otrolit nojjig och funderar på om jag borde ta och köpa p-piller imr? Eller ska jag vänta på mensen? Den borde ju komma snart om jag hade ägglossning igår/idag... Tacksam för svaaar Condom personen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.07.2016
Hej Condom person!
Vet du, högst troligen var det ingen fara. Jag tror att det nog var vätskor från inifrån din slida, alltså vitflytningar, lite smegma (det där som ser ut som vitt, mjukt talg som är till för att smörja bla mellan blygdläpparna) eller de speciella lubricerande vätskor som man har i slidan när man är sexuellt upphetsad och som bla gör att det glider bättre under samlag. Om det inte läckte ut luft när han blåste i kondomen - smart tänkt där annars - så är den hel. Punkt slut. Om han hade haft på den under hela samlaget, så kan du vara fullkomligt lugn.
Vet du, det är faktiskt väldigt sällan som kondomer faktiskt går sönder under användning, och ännu mer sällan som de har något hål från tillverkningen. Använder man den bara rätt (kolla vår lilla kondom-handbok på den här sidan), så är kondom mycket tryggt. Dessutom alltså det enda preventivmedel som skyddar mot mer än bara ofrivillig graviditet (ja, syftar på könssjukdomar).
Hm, det här med att vara orolig för graviditet är knepigt. Å ena sidan så oroar sig många alldeles för mycket för det, för man blir verkligen inte gravid så där bara annat än i något enstaka undantaget-som-bekräftar-regeln. Det är så himla mycket som ska tajma för att ett ägg faktiskt ska bli befruktat, som att samlaget sker i närheten av ägglossningsdagen. Och som att det där lilla magiska och mystiska som krävs för att skapa liv sker. Det finns ju de som förtvivlat försöker få barn i åratal och gör allt "rätt" och ändå inte lyckas. Å andra sidan finns det historier om hur folk blivit gravida mot alla odds eller av minsta lilla slarv. Å ena sidan måste man kanske på något sätt försöka minska sin egen oro - för hur ska man annars kunna njuta av sex? Å andra sidan ska man ju ta sitt ansvar och skydda sig.
Så att fundera på mera långsiktiga lösningar, som hormonella preventivmedel (p-piller är ju långt ifrån det enda, och ett av de grövre med fler biverkningar) kanske inte är så dumt ifall man känner att oron kommer att förstöra för en. Samtidigt är hormonella preventivmedel att bråka med kroppen, så man måste själv avgöra vad som är bäst för en själv. Om du funderar på preventivmedel är det till din kommuns/stads preventivrådgivning du ska ringa och boka tid, man kan inte gå apoteket och köpa dem utan man behöver recept (men sedan är det såklart apoteket man ska köpa dem på). Akut-p-piller däremot är receptfritt, men ska inte användas i onödan, för ofta (inte oftare än en gång i halvåret eftersom de är väldigt starka och råddar till menscykeln rejält) eller som enda preventivmedel. Här kan du läsa mera om olika typer av preventivmedel och här kan du läsa hur det går till hos gynekologen :)
Så det är lugnt den här gången <3 Fråga mera bara ifall det är mer du undrar över. Och läs resten av våra sidor om sex, visst?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott