Sex eller inte
15.06.2015
Hej!
Jag har en fråga som jag inte visste vilken kategori jag skulle sätta det till men hoppas ändå på svar.
När kan man säga att man haft sex? Frågan låter kanske lite dum, jag vet kille+tjej och så händer det grejer. Men om kuken är inne räknas det som sex eller måste båda/en komma för att det ska räknas som sex?
Skulle bli tacksam för svar. Anna

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
16.06.2015
Hejsan Anna! Jaa det här finns det säkerligen många fina definitioner på. Min åsikt är att ifall man har sexuella upplevelser med sig själv (onani) eller tillsammans med en partner så har man haft sex. Samlag har man haft när penisen är i slidan. Orgasm har man upplevt när man kommer, det finns både kvinnlig och manlig orgasm. Orgasm kan man ha samtidigt vilket väl anses som klimax men även under en gemensam sexakt vid olika tillfällen.
På våra informationssidor har vi mycket om sex. Läs mera gärna mera här, det finns mera att välja på i vänstra spalten.
Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare