Sex eller inte?
23.12.2015
Hej det är jag igen som hade skrivit för nån vecka sen tt jag vill ha sex men tror att jag skulle ångra mig sen och så där. Men nu just i dagens läge så känner jag att jag skulle vilja ha sex, men jag vill inte ha ett barn. Är jag redo eller inte då? Och hur stor procent av alla ungdomar som har sex blir gravid? Det ör det jag är rädd för. Älskar min pojkvän och vill ha sex med honom men jag vågar int fråga om han har kondomer, och jag vågar inte köpa. Och när jag blir attraherad så hur ska jag få honom att förstå att jag vill ha sex UTAN att behöva säga någonting. Han vill inte fråga om jag vill ha sex eftersom att han är så snäll mot mej så han vill inte att någonting ska gå för snabbt så jag gör slut. Han vill ha sex ( det vet jag eftersom att han har haft det med 2 av sina ex). Och dessutom så är vi aldrig själv hemma så vi har ingen chans att ha sex heller. Vart ska vi åka då? Jag är 15 och är kristen så jag får inte ta in på något hotel eller något med honom. Får inte ens ha sex men jag känner att jag vill... What to do?! Dehär blev långt men snälla svara snabbt, känner att jag får panik om jag inte snart får veta vad jag ska göra!!! Puss å tack för att jag kan fråga och berätta er allt! &7!-

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.12.2015
Hej, Tack för att du ger oss förtroendet att dela dina känslor och funderingar <3
Man kan nog vara redo att ha sex fast man inte vill ha barn. Men kom ihåg att fast du skulle ändra dig mitt under själva akten så är det helt ok, man får ändra sig precis när som helst, det finns inget "för sent".
Jag kan inte säga något om hur många procent av alla ungdomarna som har sex som faktiskt blir gravida, men jag skulle ju ändå tro att det inte är så jätte många. Det finns ju massor med olika preventivmedel i dagens läge. Om du känner att du nog kommer vilja börja ha sex så ska du genast skolan börjar igen gå till skolhälsovårdaren och begära p-piller, där får du all hjälp du behöver med det. Där kan du också få information om andra preventivmedel om du inte vill äta p-piller.
Kondom är ju det enda preventivmedlet som också skyddar mot könssjukdomar, så innan man är riktigt säker på sin partner så är kondom det bästa alternativet. Jag förstår att du känner att det skulle vara pinsamt att köpa kondomer, men om du ser till alternativet att kanske bli gravid eller åtminstone hamna i situationen att du ska vara oroligt över det, så är det nog ett billigt pris att köpa kondomer. Man sätter pokerfacet på och säger inget, sätter upp det på bandet, kanske tar nå godis eller nåt på samma gång, betalar och går därifrån. Om man gör det till något pinsamt så blir det, den som sitter i kassan reflekterar inte över vad folk handlar, hen har suttit där så länge och drar nog bara varorna förbi scannern och tar betalt helt automatiskt.
Jag tror inte du behöver säga så mycket att du vill ha sex, det brukar lösa sig av sig självt. Genom kyssar och smek brukar det nog klarna för båda parter att det är något sådant på gång. Om han dessutom varit med förr så kommer det inte att vara några problem. Mycket möjligt har han redan kondomer med sig ifall om... ;)
Var och hur man ska få till det kan ju vara ett problem. Men det gäller att vara uppfinningsrik. Kanske ni inte får sova över hos varandra? Nu vet jag ju inte hur gammal din pojkvän är men det är många som haft sex i bilen på någon avsklid skogsväg ;) Eller kanske ni kan hitta något ställe där ni kan vara lite ensamma, typ en villa i vinterdvala eller någon grillstuga långt in längs en vandringsled. Bara fantasin kan ställa hinder i vägen. Kan vara att din pojkvän har något bra förslag om ni kan diskutera det. Du kan ju viska det i smyg om ni har mörkt runt er eller nåt. Att nu skulle du kunna tänka dig att ha sex men du undrar om han har skydd och om han vet nåt passligt ställe. Ni ska ju vara två om det, du ska inte behöva fixa allt själv :)
Hör gärna av dig igen om du funderar över något mera eller ifall jag inte gav svar på allt du funderade.
Var rädd om dig hälsar ungdomsinformatören Sanna