Sex gör ont ibland och min pojkvän har inte lust
08.12.2020
Hej,
Jag är en tjej och det gör ibland ont när jag har sex, en svidande känsla i slidan, som gör att jag inte kan fortsätta. Ibland känns det som att inget riktigt funkar och att det knappt går att sätta in något. Har nog haft bra sex i mitt förhållande, men har aldrig kommit. Nu är dessutom mitt förhållande på en osäker grund, min pojkvän är inte riktigt säker om han vill vara med mig mera, och vi har inte haft sex på länge. Jag har fått tillbaka min sexlust någorlunda och skulle villa ha sex, men han vill inte riktigt ha sex, och åtminstone inte ge njutning åt mig. Jag tycker mest om när han rör mig, och skulle villa känna mig mer åtråvärd. Tror inte han tycker mitt könsorgan är så upphetsande och fint, och jag tror inte han tycker så mycket om att slicka mig, och jag ids inte be om det eller annan beröring fast jag gärna skulle villa ha. Här kom nu mycket på en gång men skulle gärna uppskatta några råd. Förvirrad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2020
Hej,
Trist att det känns krångligt både med relationen och sexlivet. De båda sakerna är jobbiga även separat, men i ditt fall så tror jag att problemen du upplever med sex åtminstone delvis beror på problemen du upplever i relationen. Så vi börjar med dem.
Du skriver att ditt förhållande är på en osäker grund, och att din pojkvän är osäker på om han vill vara tillsammans med dig. Att du upplever att han inte riktigt vill ha sex med dig - och åtminstone just nu inte vill tillfredsställa dig på det sätt du önskar. Jag förstår att det kan finnas väldigt mycket känslor inblandade här, och relationer är verkligen inte alltid lätta - eller lätta för en helt utomstående att förstå.
Men DU förtjänar att vara tillsammans med en person om är säker på sina känslor för dig. Givetvis kan man inte tvinga en annan person till sex - eftersom det då inte är sex utan tvång. Sexlusten är också någonting som kan variera från en period till en annan, så om båda två VILL lösa problemen så finns det goda utsikter att göra det. Men jag tycker inte heller att du skall nöja dig med en relation där han är osäker på hur han känner för dig. Du är ju en tänkande och kännande person, som förtjänar att få allt det du önskar dig av en relation. Har man sex tillsammans med en annan person så borde det också vara underförstått att det handlar om att både ge och ta emot njutning - inte bara ta. Så om han inte vill ge dig det du vill ha så förstår jag också att sex i största allmänhet blir ett problem.
Med andra ord så tror jag att problemen du upplever med sex just nu, det att det känns som att det inte riktigt fungerar och att det gör ont, kan hänga ihop med problemen i relationen. Dels kanske för att du spänner dig och oroar dig över vad han tänker - då har du antagligen också svårare att slappna av och bli helt upphetsad. Om du utöver det känner att han inte tycker att du är åtråvärd så är det ganska oundvikligt att din njutning påverkas och uteblir. Nu vet jag ju inte om du har haft problem med samlagssmärta tidigare, men på basen av det du skriver så tror jag inte att det rör sig om ett rent fysiskt problem, utan snarare en psykosomatisk sak. D.v.s. det att du inte känner dig trygg gör att du spänner dig och att det är det som orsakar smärtan. Kroppen kan oftast inte helt särskiljas från det som pågår i huvudet, så din kropp försöker antagligen göra dig uppmärksam på att allt inte är som det ska.
Givetvis finns det också fysiska saker som kan bidra till det. T.ex. upprepade infektioner i underlivet, obalans i pH-värdet eller bakteriefloran o.s.v. Om du vill utesluta fysiska problem så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen och be om att bli undersökt. De kan då kolla upp att allt ser ur som det ska, och vid behov göra de tester som behövs. Någonting så "harmlöst" som torra slemhinnor kan också orsaka samlagssmärtor, och det är inte ovanligt att det drabbar även unga tjejer. Men jag tror absolut att problemen du upplever i relationen bidrar till problemet med smärtan.
Jag önskar att du skulle se ditt eget värde, och komma ihåg att sätta dig själv först. Du är den viktigaste personen i ditt eget liv och du förtjänar att älskas av någon som ser ditt värde. Skriv in på nytt om det känns som att någonting blev oklart eller om jag helt missförstod dig.
Kram,
Tessi