Sex med flickvän????
11.10.2022
Hej!
Jag är en 14 årig pojke och min flickvän börjar prata om sex, jag tycker att jag har för liten penis vad ska jag göra? busken

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.10.2022
Hej,
Det är helt normalt att man börjar intresserar sig för sex i den ålder där ni befinner er nu, men det är också normalt att man inte gör det. Skillnaden mellan en person och en annan kan vara jättestor, och medan en 14åring tycker att hen är helt redo för sex och både fysiskt och psykiskt mogen så är det många som inte alls är det, och då kan tanken på sex kännas t.o.m. skrämmande.
Huvudsaken då man skall ha sex är samtycke, d.v.s. att båda VILL och känner sig redo för det. Det innebär också att man skall vara redo att ta ansvar för både sig själv och sin partner eftersom det ÄR ett stort steg att ha sex. Om det känns som att sex "inte är en så stor grej" så är det kanske snarast ett tecken på att man inte ännu har förstått riktigt hur stort det faktiskt är.
Med tanke på din ålder så är det helt sannolikt att din kropp inte ännu är färdigutvecklad. Antagligen tar det flera år ännu innan din kropp är klar. I sig betyder det inte att du inte skulle kunna ha sex, men det är ju någonting DU själv måste bestämma. Om det känns som att du inte ännu vill så skall du inte göra det bara för att hon tycker att det börjar bli aktuellt. Det finns många andra typer av sex ni kan ha som inte innebär samlag, så börja med att kyssas och smeka varandra medan ni tar reda på vad som känns skönt. Sex blir bättre om man lär känna varandra lite först, eftersom det är någonting som man "lär sig", precis som med allt annat. Att vara "bra" på sex handlar inte så mycket om teknik utan om att man lär sig läsa av varandras kroppsspråk.
Jag har svårt att uttala mig om huruvida din penis är för liten eller inte. Det är vanligt att killar (och tjejer) har en lite felaktig bild av hur stor penisen skall vara. Men för vuxna finländska män är penisen i genomsnitt ungefär 14 cm. Så du kan glömma att jämföra dig med allt du kan ha sett på film, eftersom det inte ger någon bild av hur det ser ut i verkligheten. Det är tveksamt att din flickvän heller har sett så många penisar irl att hon skulle ha så mycket att jämföra med, och om ni tycker om varandra så spelar det inte heller någon avgörande roll. Du är rätt precis som du är, och din kropp jobbar ännu på att utvecklas.
Kom ihåg att ni inte har brått någonstans. Ni har hela livet på er att ha sex och ni förlorar ingenting på att vänta tills ni båda två är helt säkra på att ni vill.
Kram,
Tessi