Sex med hormonspiral
14.12.2024
Hej! Jag har haft hormonspiral i cirka 1,5 år och närmar mig att ha sex för första gången. Jag undrar över hur effektivt hormonspiralen är som preventivmedel och om jag borde använda kondom därtill? Jag vill inte riskera att bli gravid, men min pojkvän tycker att det vore mycket skönare och enklare utan.
Speciellt i början med spiral hade jag väldigt mycket mensvärk och jag blödde kanske två första veckorna. Efter första året började värken att stabilisera sig och nu har jag mensvärk cirka varannan vecka, fast mycket lindrigare sådan. Kan detta tyda på att spiralen inte sitter riktigt rätt? Jag känner inte av trådarna när jag har försökt känna efter.
Borde jag åka och kolla upp att den sitter rätt? Jag hade så himla ont när jag lade in spiralen, så detta är jag lite rädd inför. -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.12.2024
Hej,
Hormonspiralen är ett av de säkraste preventivmedel som finns, så du behöver inte använda kondom för att skydda dig mot oönskad graviditet utan lita på att spiralen gör sitt jobb. Hur mycket mensvärk man har är förstås mycket individuellt och vissa tjejer fortsätter att ha ägglossning med spiral vilket kan förklara varför du känner av värk varannan vecka. Men även om man har ägglossning så innebär det inte att spiralen inte skulle fungera eftersom den förhindrar graviditet även genom att påverka sekretet i livmoderhalsen och genom att slmhinnorna i livmodern blir så tunna att ägget inte kan fästa på dem. Om det däremot finns någon risk för könssukdom så finns det anledning att använda kondom.
Du skriver att du inte känner av trådarna från spiralen. Har du testat med att t.ex. sitta på huk och känna efter? Om du inte känner dem trots att du testat sitta på huk så föreslår jag att du kontaktar preventivrådgivningen och diskuterar med dem. Vid behov får du då fara dit så att de får undersöka om de känner/ser trådarna för att vara helt säker på att spiralen sitter där den ska.
Kram,
Tessi