Sex, media
22.11.2021
Om man får dick pics och porrlänkar skickat åt en själv av andra på t.ex instagram vad ska man göra då eftersom jag inte vill säga åt mina vänner eller föräldrar? Flamman 08
thumbnail image1

Ungdomsinformatör Piia svarar
29.11.2021
Hejsan!
Tack för din fråga! På social media så händer det sig tyvärr ibland att någon skickar/postar oönskade bilder och länkar. Man behöver själv inte skämmas över att man får dem, för det finns tyvärr inte jättemycket man kan göra för att förhindra dem, så många får dem motvilligt (du är med andra ord inte ensam om saken). Ett sätt som man kan försöka undvika/minska dem är att hålla sina sociala mediekonton privata (alltså att ha ett stängt konto exempelvis på insta). Dock kan meddelandeförfrågningar komma också då med oönskat material, men du bör då alltid rapportera dem. På det viset kan de som administrerar appen banna användaren och förhindra hen från att skicka liknande bilder eller länkar till andra.
Som tidigare nämnt så finns det ingen anledning att skämmas över att du får såna här länkar och bilder, för det är inte du som gjort något fel. Därför behöver du inte heller skämmas över att prata om det med vänner eller föräldrar. Du kan inte påverka så mycket av vad som skickas till dig, men det kan vara lättare att hantera om du får prata om det med någon. Dina vänner kan ha liknande erfarenheter och då kan ni diskutera detta tillsammans. Dina föräldrar kan till exempel hjälpa till om det finns anledning att anmäla brott. Att skicka exempelvis dickpics till en minderårig är ett brott, så det behöver man inte tveka att göra en polisanmälan om (ifall man vill).
Förhoppningsvis får du i fortsättningen använda social media tryggt utan att någon skickar olämpliga saker till dig.
Hälsningar, Piia