Sex och 14
05.05.2020
Hej hej!
Jag har en pojkvän som jag haft i 3 år sen jag var 11 och vi var bästisar före det oxå.... nu e de så att både han och jag vill ha sex och känner oss redo för det... är det okej att ha sex om båda vill det och båda är 14? Vi båda vill faktiskt det... får man oxå till exempel ha oralsex när man är 14?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.05.2020
Hej.
För två personer som är 14 är det något av en gråzon att ha sex. Det är bra att ni båda två vill samma sak, och att ni har varit vänner så länge att ni antagligen litar helt på varandra.
Enligt lagen skall man vara 16 år för att ha sex, men regeln finns främst till för att skydda barn från att bli utnyttjade av äldre personer eller vuxna. Man vill att barn skall få vara barn så länge som möjligt, och långt ifrån alla 14-åringar är redo att ta det ansvar som det innebär att ha sex med en annan person. Dels är man fysiskt inte färdigutvecklad, och dels kanske man inte förstår vikten av att skydda sig för att undvika problem längre fram.
Det är inte helt ovanligt att två 14-åringar har sex, och som sagt - ni känner varandra. Rent lagligt skulle det knappast få några följder fast ni två hade sex, så länge allting sker utifrån en gemensam önskan och ni skyddar er.  Då jag skriver  att ni skall skydda er menar jag både preventivmedel men också att ni hela tiden lyssnar på varandra och att ni på det sättet skyddar er själva och varandra. Det är ju meningen att sex skall vara någonting man delar - i bästa fall med en person man tycker om och vill väl. På det sättet skyddar man även varandra från dåliga upplevelser som senare kan orsaka problem.
Ta det sakta och försiktigt. Se till att ordna med preventivmedel så att det finns till hands sen då det behövs och träna gärna att trä på kondomer redan på förhand eftersom det ändå alltid är spännande sen då det är "på riktigt". Det skadar aldrig att gå långsamt framåt, och ingenting säger att sex måste innebära vaginalt samlag, så det är helt vettigt att börja med hångel och smek - och lära känna varandras kroppar med och utan kläder innan ni går hela vägen.
Lycka till :) hör av dig om det är någonting du funderar över.
Kram
Tessi