Sex och lögn
18.04.2016
Hej en tjej här som sitter i en väldigt knipi situation. Hade sex med en kille ihälgen som är mitt ex bästavän och han jag hade sex med hade ljugit om att han var hos mej för sina vänner, inklusive mitt ex då och såklart får hans vänner reda på att han varit hos mej (vissa av dom är också mina vänner) å de vet inget om att vi har haft sex men di e 100 på att vi ha haft de för att di tkr att va sku han annars gjort hos mej. Å han jag hade sex med tycker vi ska fortsätta ljuga om att vi int haft de fast jag tycker vi ska berätta sanningen men han säger bara vi kommer få mer skit om vi berättar de. Å en av dide vännerna som också e en väldigt nära vän till mej vet att vi ljuger å tänker int prata me mej före ja säger sanningen å på samma gång så ber han som hade sex me mej att ja int får säg nå ti nån. Å ingen av di pratar häller me han jag hade sex med fö att die så sur på han. Å ja sku bara vila att han sku berätta sanningen å ja ha också sagt de åt honom. Å sen jagå mitt ex ha vari singlar i 3 månader så ja tror ändå int he e he som e den största besvikelsen utan mest att vi ljugi när die så bra vänner. Men snälla hjälp!! Ångest tjejen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.04.2016
Hej Ångest tjejen!
Vet du vännen, vad min första tänke är: det är DITT sexliv och därmed DITT privatliv och därmed är det DU som bestämmer över det.
Du är i din fulla rätt att 1) ha sex med vem du vill och 2) välja vem du berättar för om det - om du alls vill berätta för någon. Ingen har rätt att kräva av dig att du ska berätta för dem vem alla du haft sex med, ännu mindre är du skyldig att förklara för dem varför du haft sex med en viss person. Det är din ensak och det har de faktiskt inget att göra med. På riktigt! Det spelar ingen roll fastän ni är de såtaste av vänner, de har ändå inget att göra med ditt sexliv! Det finns ingen klausul i vänskapskontraktet som säger att du måste berätta precis allt åt dem - du blir inte en sämre vän bara för att du väljer att hålla vissa delar av DITT liv för dig själv.
Däremot tycker jag att DE beter sig ganska pissigt som 1) blandar sig i ditt sexliv, 2) utövar känslomässig utpressning mot er genom att köra med silent treatment och 3) påstår att du ljuger. Det här är ingen lögn. Det här handlar om att du har rätt att hålla vissa saker för dig själv. Inte blir du ju sur på dem heller om de inte berättar tex hur många gånger i veckan de onanerar, heller? För det är deras sexliv (ne, man behöver inte andra personer för att ha ett sexliv).
Vad som hänt mellan dig och den här killen får absolut stanna mellan dig och den här killen, och jag tycker det är orättvist av dina kompisar att de pressar dig. Överlag tycker jag att man ska få ha ett kärleksliv också utan att folk måste ha reda på alla detaljer, ha åsikter om det eller på något vis ge sin tillåtelse till relationen. Du får väl bli kär i eller ihop med vem du vill också utan att be om lov av dem först? Om du säger det här åt dem, så visst, kanske de ännu hårdare tror att du nog legat med honom, men framförallt kanske det får dem att fatta att det var de som gick för långt? Inte du. Så är de bara nyfikna, uttråkade eller skvallriga så tycker jag att de ska back off och skaffa sig egna sexliv.
Att din ena kompis säger att hon inte tänker prata med dig förrän du erkänner att du ljuger: vad är det för stil, va? Vad har hon för rätt att veta allt om sin bästis, tror hon att det är obligatoriskt att berätta alla sina hemligheter om hon är en tjej? Så kanske man tänkte när man var 11 år, men vuxenlivet har lite andra regler. Kompisar har inte rätt till förtroenden, kompisar måste förtjäna förtroende OCH acceptera att folk även har ett privatliv. Och om hon anser att du ljuger för just henne (vilket är ett väldigt starkt och farligt ord att kasta ur sig): fattar hon inte att det här inte har med henne att göra utan med dig och den här killen? Hon sätter dig i en pissig situation för att hon antingen känner sig utelämnad eller att du inte litar på henne eller för att hon är avundsjuk på dramat (eller sugen på att skapa mera drama) eller för att hon har egna känslor investerade i det här. Kanske hon är rädd att du ska bli lycklig med den nya killen och inte ha tid med henne. Jag vet inte, men personligen tycker jag alltså att hon kräver för mycket av dig genom den här känslomässiga utpressningen.
Att det är 3 månader sedan du och ditt ex gjorde slut brukar sådär enligt folks åsikt i allmänhet nog anses vara tillräckligt lång tid. Han har inga krav på dig som före detta flickvän. Att det däremot råkar vara hans bästa kompis, tja ,det är nog kanske något mera mellan honom och hans bästis än något som egentligen har med dig att göra. En outtalad "regel" brukar i allmänhet vara att inte fara med en kompis´ ex, att det inte riktigt anses okej. Men det är också en åsikt som var och en bestämmer själv, en del tycker inte att det är hela världen att vara med kompisars ex, medan en annan del tycker att det är en dödssynd.
Här beror det ju nog mycket också på vad ditt ex har för känslor kvar för dig. Om han inte längre känner något alls för dig, så borde han inte bli så upprörd. Eller? För vissa kan det också påverka hur mycket du och bästisen känner för varandra. Var det bara ett KK eller ons, så kanske det inte känns lika allvarligt som störtförälskelse och att ni skulle bli ihop. Igen, det där är individuellt. Men fortsättningsvis bara något som röd dig, ditt ex och bästisen - inte resten av gänget.
Vad gäller att berätta för andra att ni haft sex: sex är något man delar med en annan person. Därför delar man också vetskapen om att det har hänt och man har liksom ansvar inför varandra om det. Det är ett förtroende. Vill den ena hemlighålla det hela, så har hen rätt till det. Den andra ska respektera det och hålla tyst. Tänk det på samma sätt som att en kille skulle ha "dragit över" en viss tjej och sedan skryter vitt och brett om det åt alla som orkar lyssna. (Jo, stereotypt exempel, men du fattar vad jag menar). Han har inte rätt till det utan borde ha respekterat tjejens rykte, värdighet och integritet. Lika tycker jag att du ska göra nu: vill han att du inte berättar att ni haft sex med varandra, så ska du inte göra det. Och det ska vara helt okej att göra så, för ingen annan har något att göra med ert sexliv. Visst, skulle du ha haft en pojkvän nu eller han en flickvän nu, då är det otrohet och då är det en annan diskussion, för då handlar det om brutna löften (att vara ihop betyder ju egentligen också att inte fara med någon annan). Men nu är det er ensak och respekterar ni varandra, så ska ni inte berätta det vidare om inte båda är okej med det.
Hoppas det här var till hjälp. I sådana här frågor kan vi alla bara ha åsikter, någon annan du frågat kunde kanske ha en annan åsikt. Men vi brukar svara här enligt vad många/de flesta skulle tycka, enligt den allmänna moralen i Österbotten, så hoppas att det här gav dig de synvinklar och argument du behöver. Om du vill kan du alltid skriva in och berätta sedan hur det gick, men jag håller tummarna!
(mera om allmänna "regler" för Vänskap kan du annars läsa på infosidorna)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott