Sex problem
07.02.2022
Hej Decibel
Jag har många gånger haft samlag med min styvfar och jag tror att jag blivit gravid. Jag är rädd att min mamma får reda på det. Nu vill han ha anal också, men jag är rädd. Jag har aldrig prövat det förut! Snälla Decibel ge mig tips!! Bollen. Bullen
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
17.02.2022
Hej,
När jag läser din fråga känner jag oro för dig. Att din styvfar har sex med dig, när du dessutom är underårig, är ett brott enligt lagen.
Det handlar om något som kallas för incest, det vill säga sexuellt utnyttjande av barn och grov våldtäkt när du är under 18 år men över 16. Det här är ett av de grövsta brotten som finns när han, som är din styvfar, är i en nära beroendeställning och har en sexuell relation med dig, som är en familjemedlem. Du kan få stöd, och kan kontakta brottsofferjouren. Du får vara anonym. HÄR har vi på Decibel intervjuat brottsofferjouren, ifall du vill bekanta dig mera med hur deras stödtjänster funkar.
Jag kan också läsa att du är rädd, på många olika sätt! Jag får också en stark magkänsla om att du inte mår bra! Om du inte vågar kontakta brottsofferjouren direkt, så uppmuntrar jag dig att så snart som möjligt prata med någon du litar på - en vuxen, en vän, din skolhälsovårdare - som kan vara ditt stöd och kan hjälpa dig att få den hjälp du behöver, även när det gäller eventuell graviditet! HÄR har vi på Decibel också listat en massa olika hjälptjänster som är verksamma i Österbotten.
Jag förstår att du är rädd för att din mamma ska få reda på det, men kom ihåg! Om mamma uttrycker ilska är det inte mot dig! Ilska hos föräldrar är ofta något som kommer först, fast de egentligen känner stark oro och rädsla! Hon bryr sig om dig, jätte jätte mycket och det sista hon vill är att du ska komma till skada! Det är din styvfar som har gjort ett allvarligt fel här, så du ska inte lägga skuld på dig själv över det som hänt.
Ta hand om dig!
Kram,
Malin