Sex problem med flickvän
14.12.2022
Hej När vi har försökt ha sex med min flickvän säger hon att det gör för ont, även med glidmedel på. Finns det något att göra? SantaClaus

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.12.2022
Hej,
Jag vet förstås inte hur gammal din flickvän är, men jag antar att hon är ungefär i din ålder. Har hon haft penetrativt sex med någon tidigare eller var detta hennes första gång? Om det var första gången så är det helt rinligt att man spänner sig och att det därför gör ont. Slidkransen kan också vara ganska spänd vilken kan bidra till att det gör ont men ytterst få tjejer skulle vara så trånga att det därför inte skulle gå att ha sex.
Så börja med att ta reda på eller diskutera om hon har haft sex förr, och om hon har det så gjorde det ont då också eller vad är skillnaden jämfört med hur det är just nu? En alldeles vanlig orsak är det att tjejen spänner sig, men då hjälper det oftast att ha ett långt förspel där du smeker henne, och att du innan du kommer in i henne med din penis ser till att hon har hunnit bli tillräckligt upphetsad och att hon är redo för det. Jättebra att ni har använt glidmedel och det tycker jag att ni skall fortsätta med.
Om hon har haft sex tidigare men det nu "plötsligt" har blivit ett problem med smärta så borde hon kolla upp så att allting är som det ska, att hon inte har t.ex. en infektion eller könssjukdom som orsakar irritation i hennes underliv och att smärtan beror på det. Också hennes tidigare erfarenheter eller tidigare infektioner kan spela en roll.
Det viktigaste just nu är antagligen att ni två sinesmelllan diskuterar vad ni önskar er, vad behöver gon för att det skall kännas bra och för att hon skall känna sig redo? Vid behov kan hon alldeles bra boka en tid till preventivrådgivningen/gynekologen och bli undersökt för att kolla att allt är okej.
Tyvärr kan jag inte ge något exakt svar på varför hon upplever smärta, men det finns absolut saker man kan göra åt det bara man först försöker ta reda på orsaken.
Kram,
Tessi