Sex som självskadebeteende
23.08.2019
Hej Decibel
Jag skrev till er i juni om att jag hade sex mot min vilja och kände mig personlighets förändrad. Nu har jag brutit kontakten med de killarna. De försöker fortfarande få tag på mig men jag har redan skrivit att jag varken kan eller vill längre, så vad mer kan jag liksom säga för att de ska förstå? Jag blockerar dem varje gång de tar kontakt nu.
Men bara för att jag tar bort dem ur mitt liv blir ju inte allting bra direkt.
Jag har tänkt väldigt mycket, försökt förstå vad jag egentligen höll på med. Och jag har insett att jag i perioder använder sex som självskadebeteende. Jag lyckas komma ifrån det men kommer alltid tillbaka till det igen. Jag tror seriöst inte jag nånsin legat med en person som jag känt mig totalt trygg med. Det blev fel från början bara och sen har allt eskalerat.
Och jag får dåligt samvete mot personerna jag legat med även om de flesta nog pressat mig till det i viss mån. (En kille jag inte ville ligga med, sa att han vill så det räcker för oss båda) Det är så himla jobbigt det här. Alltihop är en jävla gråzon. Jag har ju inte blivit våldtagen nu egentligen, men det känns ju precis likadant som de gångerna när jag verkligen sa nej och de inte lyssnade. Jag känner mig precis lika smutsig. Vissa säger ju att allt som inte är ett ja är ett nej. Men även när jag säger ja så sviker jag mig själv för jag vill ju inte ens ligga med killar! Det finns inget riktigt samtycke bakom orden men hur ska de fatta det? Det är så jobbigt när jag inte haft ord för vad det här ens är. Har man inte ord för svåra saker blir det kaos i huvudet direkt.
Varför gör jag ens så här mot mig själv? Går det att komma ur det här självskadebeteendet på nåt sätt? Vilsen
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
26.08.2019
Hej Vilsen!
Jag har läst din förra fråga som Tessi svarade på. Först vill jag svara på din sista fråga: Ja! Du kan bli fri från ditt självskadebeteende! Du kan göra det ensam, men det är onödigt tungt att ta dig ur det själv för det behövs stöd, förståelse och någon som hjälper dig ur det här. Därför är min rekommendation att du kontaktar någon av följande: Direkt till avdelningen du var inlagd på (som du berättade om i din förra fråga) och be om hjälp, säg att du är i en situation du behöver få hjälp med att bli fri från ditt självskadebeteende som är sex som självskadebeteende. Även om du skrivits ut från avdelningen så kan du kontakta dem för att få hjälp, antingen av dem eller så berättar de vart du ska vända dig. Du har också möjlighet att kontakta skolpsykolog/kurator/hälsovårdare eller skolläkare om du studerar. Om du inte studerar så kan du kontakta ditt hvc's psykiatriska sjukskötare eller läkare för att få hjälp.
Du har redan varit med om flera händelser som har flyttat fram dina egna gränser, oavsett på vilket vis du hamnade i dessa situationer så är tjatsex/att pressa någon till sex inte okej. Det är bara inte inte okej, det är sexuellt våld och det kan du läsa mer om här: https://www.decibel.fi/information/sex/inte-okej-sex/sexuellt-vald-och-valdtakt
När ens egna gränser suddas ut eller flyttas fram blir det svårt att vara tydlig, det blir också allt svårare att ens veta var de egna gränserna går och vad som är okej för en själv. Efter vad du skriver har det du varit med om inte varit okej eller bra för dig, tvärtom har det påverkat dig negativt och får dig att må dåligt. Det är jätte bra att du inte svarar på de där killarnas meddelanden och inte stämmer träff med dem, fortsätt att blockera dem! Du har ju redan svarat att du inte vill träffa dem, mer tydligt än så kan det inte bli så det är frågan om att DE inte vill förstå eftersom de är bara ute efter en enda sak och det är att ha sex med dig, att du inte vill och har svarat att du inte vill struntar de uppenbarligen i och det är så respektlöst! Bara för att du tidigare varit involverad i sexuella situationer med dem betyder inte att det ska upprepas och jag blir på riktigt orolig över deras syn på kvinnors rätt att säga nej till sex och att de inte respekterar ett nej eftersom de fortsätter att pressa dig med deras meddelanden. Att du svarar nej åt de här killarna är strongt gjort, fortsätt med det! Jag tycker att du bör överväga om det är möjligt för dig att polisanmäla dem om de inte slutar.
Så här inledningsvis tänker jag att det skulle vara bra för dig att du helt och hållet tar en paus från allt vad sexuella relationer heter, att du ställer in dig på att all form av sex med andra personer just nu för en tid går helt bort. Inte för att sex är fel, utan för att du upprepningsvis hamnar i situationer där du blir tvingad till sex till och med när du säger nej och för att du inte klarar av att säga nej fastän du inte vill. Koncentrera dig på att finna dina egna gränser och inse och förstå att du och din kropp är värdefull och ska respekteras både av dig själv och alla andra. Du är värd och har rätt att själv bestämma över din kropp, själ och sexualitet och för att komma underfund med allt det här tror jag att du behöver en skicklig samtalspartner i form av en psykiatrisk sjukskötare/psykolog eller psykoterapeut. Börja uttrycka att du mår dåligt så att du kan få hjälp och gör allt du kan för att ta emot den hjälpen, att säga att du mår bra stjälper dig bara ännu mer. Stå på dig! Du är värd att få hjälp!
Många kramar, Diana