sex under graviditet
06.03.2025
Hej, är det farligt att ha sex under sin graviditet? Är just nu i vecka 6 och jag har hört olika från allihop angående sex då man är gravid. Kan det skada fostret på nått vis och kan man alltid ha sex under sin graviditet även om man skulle vara i vecka 40? gravid tjej
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
12.03.2025
Hej!
Det är absolut inte skadligt att ha sex under graviditeten, inte för dig och inte för fostret. Många som är gravida kan ofta också känna mer lust under graviditeten, och därför också gärna har mer sex då. Sex och njutning är alltså inte alls skadligt, tvärtom. Njutning ger en stor dos av må bra-hormoner. Att sex skulle vara skadligt är en myt.
Självklart ska man alltid ha sex som känns bra, och skönt - vilket också betyder att man kanske behöver utforska hur, alltså på vilket sätt, man vill ha sex ju längre in i graviditeten man kommer. Därför kan det bli aktuellt att utforska nya sexställningar ju större magen blir.
Så fortsätt ha sex du, så länge du upplever att det är skönt och känns bra! Om penetrerande sex känns besvärligt kan t.ex. smeksex eller munsex vara ett alternativ. Sex-buffébordet är stort, det finns mycket att välja mellan. Sex behöver alltså inte alltid betyda samlag - penis i vagina.
Kram!