Sex, urinvägsinfektion och mens
14.08.2024
Hej, jag är en tjej på 15 år som är sexuellt aktiv. Jag har bara haft en partner och det har min pojkvän också, alltså varandra. Jag har problem med att jag ofta får lindriga urinvägsinfektioner några dagar efter sex nästan varje gång. Känner en stark känsla av att jag behöver kissa och måste nästan springa till wc, det svider inte när jag kissar men i slutet kan det kännas. Även efter wc-besöket känns det som att jag behöver kissa. Till ett annat bekymmer, jag tog ett dagen efter piller i Maj eftersom vi inte var säkra. Efter det har jag haft oregelbunden mens, menscykeln varierar från 8-30 dagar. Ibland funderar jag ifall vissa är mellanblödningar eftersom det inte alls är lika mycket blod som vanligt. Är detta normalt? Sälen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.08.2024
Hej,
Det du beskriver är inte speciellt ovanligt, men jag förstår absolut att det är irriterande. Hur lätt man får problem med urinvägsinfektioner är ganska individuellt och vissa är helt enkelt känsligare än andra. Vid sex överförs bakterier lätt från ett ställe till ett annat, och eftersom kvinnans urinrör sitter nära slidöppningen och är ganska kort (jämfört med mannens) innebär sex lätt en risk för att bakterier tar sig upp i urinröret och urinblåsan och orsakar problem. Det finns lite olika saker du kan tänka på som kan minska problemen.
Dels är det bra om ni båda tvättar er i underlivet innan ni har sex. Urinvägsinfektioner orsakas ganska ofta av E-Coli bakterien som bland annat finns i avföring och i/vid ändtarmen, så det är bra om man även tvättar området vid anus innan sex även om man inte har tänkt ha analsex. OM man har analsex så skall man tvätta sig eller byta kodom innan penisen förs in i slidan. Som tjej är det också viktigt att man tvättar sig och kissar efter att man har haft sex för att skölja bort "främmande" bakterier eller vätskor. Om ni har sex utan kondom (t.ex. om du har p-piller) så kan det vara lättare att undvika problem om din kille inte får utlösning inne i dig. Spermier har som baknt ett helt annat pH-värde än kvinnans underliv så både med tanke på infektioner i slidan och urinvägsinfektioner så kan kondom eller det att killen kommer på utsidan vara en lösning.
Du kan också tänka på att försöka dricka mer vatten för att "spola urinvägarna", och undvika onödigt socker. Har man mycket problem så kan man testa t.ex. "Tranemax" tranbärskapslar som man kan köpa på apoteket, det kan kännas lite omständigt men jämfört med att tvingas äta upprepade antibiotikakurer är det helt klart att föredra.
Det du beskriver om att din mens blev oregelbunden efter att du tog dagen efter piller låter helt normalt. Det är inte alls ovanligt att mensen är oregelbunden under de kommande cyklerna, men det innebär inte att någonting skulle vara "fel", utan bara att cykeln blivit lite råddig och att det då tar tid innan den hittar rytmen igen. I största allmänhet lever man ofta lite mer oregelbundet under sommaren (man vakar mer och äter inte lika regelbundet som på hösten/vintern) så även detta kan påverka mensen utan att det finns någonting att oroa sig över.
Kram,
Tessi