sexålder
10.03.2022
Fast man måste vara 16 år i Finland för att vara byxmyndig, är det inte vanligt att folk under 16 gör det iallafall? Själv är jag 15 och har haft sex flera gånger.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.03.2022
Hej,
Jo. Det är vanligt att människor har sex innan de fyller 16. Lagen om skyddsålder finns till för att skydda barn från att bli utnyttjade av vuxna, så att det skall finnas ett lagligt sätt att förhindra att personer över 18 har sex med personer under 16.
Är man under 16 och ligger med någon som är ungefär jämnårig eller på samma nivå mognadsmässigt så brukar det inte leda till några följder. Men det finns väldigt många under 16 som inte ännu är redo att ta den typ av ansvar som krävs då man har sex med en partner. T.ex. ansvaret att skydda sig mot oönskad graviditet eller sexuellt överförbara sjukdomar, eller ansvaret att sex skall vara en upplevelse som båda två kan njuta av - inte någonting man "bara gör" för att man "borde" eller för att det "hör till".
Det är helt onödigt att ta stress över att göra sig av med oskulden. Ingenting säger att sex är bättre eller att man blir "bättre i sängen" trots att man börjar tidigt. Man har hela livet på sig att ha sex sedan då man tycker att man är redo för det.
Kram,
Tessi