Sexlust från 100% till 0%
22.06.2019
Hej! Jag brukade ha rätt bra sexlust, men efter jag satt in spiralen så är jag sugen eller så går det inte att bli kåt alls. Det går i perioder, omkring 5 dagar så är jag normalt sexsugen & sen plötsligt så är jag inte alls sugen på sex. Det är svårt eller näst intill omöjligt att ”sätta igång” mig. Det känns som
Om min klitoris & slida är som avdomnad. Kan det bero på spiralen eller är det pågrund av en annan mystisk annledning...? Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2019
Hej,
Sexlusten är någonting som kan variera från en period till en annan, och ibland vara starkare och ibland mindre stark. Det betyder inte att någonting nödvändigtvis måste vara fel bara för att lusten inte är lika stark, även om jag förstår att det kan kännas lite tomt då den är borta.
I sig så tror jag inte att det är själva spiralen som har gjort att lusten är borta. Antagligen är det en blandning av flera olika faktorer. Dels är du i en ålder då man oftast har sällskapat med sin partner ett tag redan. Du skriver ingenting om hur länge ni har varit tillsammans, men det är en naturlig utveckling att den starkaste sexlusten man känner för varandra kan avta lite efter de första åren tillsammans. Det betyder inte heller nödvändigtvis att det är ett problem för eller i relationen, men det kan ju vara det. Speciellt om man har väldigt olika drift jämfört med sin partner (t.ex. så att den ena fortfarande är jättekåt och skulle vilja ha sex väldigt ofta, medan den andra lugnat sig lite.) Då får man försöka vara ärliga mot varandra och visa förståelse åt båda hållen.
En annan aspekt av det att man tappar lite av sin sexlust då man skaffar ett "pålitligt" preventivmedel sägs vara det att man helt enkelt vet om att man inte kan bli gravid, så en del av spänningen är borta. Jag kan inte intyga att detta skulle vara en sanning, men det är en teori. Även om man vet att det skulle vara olägligt att bli gravid just då, och på så sätt inte vill ha barn för tillfället, så skapar det ändå en viss spänning att man kanske kan bli det. Som sagt, det är inte min teori.
En tredje möjlig bidragande faktor är helt enkelt den ålder du befinner dig i just nu. Det är tyvärr förvånansvärt vanligt att unga tjejer känner ett ointresse för sex, vilket ofta leder till lite panikkänslor då det talas så mycket om sex och antas att alla skall vilja ha sex hela tiden. Försök alltså att släppa stressen. ALLA former av stress inverkar negativt på lusten, men jag tror inte att ditt ointresse beror på ett fysiskt fel eller på spiralen, utan helt enkelt på att du inte är så himla sugen hela tiden. Det betyder ju inte att man inte kan vara nära varandra ändå, och känna tillfredsställelse av fysisk kontakt. Det behöver inte alltid vara sex, utan beröring i största allmänhet.
Börja med att ta det alldeles lugnt. Njut av att bara vara nära, utan att det måste betyda penetrativt samlag. Din lust kommer att komma tillbaka - den har inte försvunnit någonstans utan bara vilar. Ge dig själv tid.
Kram
Tessi