Sexproblem
24.04.2022
Hej! Jag och min flickvän har varit tillsammans en längre tid, och började för några månader sedan ha sex, då med kondom. Men hade problem med att känslan for nästan helt och blev ofta slak efter bara några minuter pga det. De senaste två månaderna har hon börjat ta p-piller och eftersom ingen av oss tidigare haft flick/pojkvän och aldrig haft sex började vi köra utan kondom. När vi har sex känns det jävligt bra när jag är jättekåt, och får kämpa för att hålla mig, klarar mig cirka 10-15 minuter och då brukar hon ofta hinna komma flera gånger, vilket känns bra för mig att jag får henne att njuta
Men ibland när hon rör mig fast jag inte är kåt så får jag ju stånd ändå, och då tror hon ju att jag är på humöret, och då blir hon jävligt kåt och vill knulla. Då vill jag inte längre säga att jag inte är så värst kåt eftersom stånd kan vara annat än att man är kåt, så då knullar vi utan att jag är särskillt kåt, och då fastän vi kör på i 30 minuter-1 timme så känns det på allvar ingenting och jag kan inte komma, hon kommer massor och det gör mig glad, men det suger ju att jag får komma så sällan, eller ens känna något...
Beror detta på att jag helt enkelt bara inte är kåt som det inte känns? Det känns lite konstigt eftersom jag dels har haft trång förhud hela livet och ollonet är jättekänsligt när man rör det annars ännu, men ibland när vi knullar och jag inte är jättekåt känner jag inget alls, samt att det ju känns jävla bra när jag är dökåt... Eller kan det ha att göra med mitt porrberoende som jag kom ur för en stund sedan? Att jag inte alltid tänder på "vanligt sex" eftersom jag länge runkade till hårt sex och sånt? (Tittar ännu ibland men väldigt väldigt sällan när jag inte sett min flickvän på flera veckor och behöver få komma och hon inte har lust att sexta etc) och hur ändrar jag på det i såna fall??
Jag får ju stånd varje gång direkt jag ser min flickvän eftersom hon är jävligt sexig i mina ögon, men sen när vi knullar känner jag ändå inget och låtsas stöna och kommer sällan et cetera... Vad är felet på mig och finns det nån lösning??? Tack i förväg!! (Ursäkta den långa texten) Lessen kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2022
Hej,
Det du beskriver är inte så lätt att ge ett kort eller enkelt svar på. Men mitt första och kanske främsta råd till dig är att slappna av och inte göra sex till någonting du måste "klara av" att göra på ett visst sätt. Idag har vi i vårt samhälle en bild av att män "alltid" skall vara redo för sex och att de alltid skall vara kåta, vilket inte är sant (till en del är det den felaktiga bild som vi får via porr). Både män och kvinnor har samma rätt och förmåga att känna upphetsning, men också samma "rätt" att inte vara upphetsade eller tillgänglig konstant. Det är helt normalt att man inte är sugen på sex hela tiden, och då är det ju ganska självklart att det inte heller känns lika mycket i kroppen eftersom en stor del av lusten och njutningen sitter i huvudet och inte enbart i den fysiska delen. Så ge dig själv tillåtelse att inte vara upphetsad hela tiden, du måste inte vara det och det betyder inte att någonting är "fel".
Sex kan fylla många olika funktioner i ett förhållande. Dels är det ett sätt att stilla sin upphetsning och uttrycka sin fysiska åtrå för varandra. Men det fyller också en social funktion där man kan visa varandra ömhet och närhet. Det kan variera från gång till gång vilket behov det är man behöver fylla. Huvudsaken är ju att sex är någonting som båda VILL göra, och att det inte sker på någons bekostnad. Det jag menar är att så länge sexet är frivilligt från din sida (även om det är din flickvän som tar initiativ till det och du inte är "jättekåt") så är det helt okej att ha sex bara för att vara nära och ha en mysig stund tillsammans. Alla gånger man har sex måste inte vara helt otroliga orgier, utan det är okej att ha lite mer avslappnat sex men då måste man inte heller försöka låtsas att det är det. Att fejka att någonting är jätteskönt då det inte känns så brukar oftast leda till att det känns lite tillgjort, och det är inte riktigt rättvist mot någon av er.
Den har jag svårt att bara på basen av din fråga veta hur mycket det kan bero på ett eventuellt porrberoende, men till stor del låter det i mina öron som att du ställer väldigt höga krav på dig själv och att du "borde" uppfylla vissa krav eller reagera på ett visst sätt. Till en del är det just det det innebär att man blir "porrskadad" - att man blir så van vid att sex skall se ut på ett visst sätt eller följa ett visst mönster, att man skall göra vissa ställningar och stöna på rätt sätt vid rätt tidpunkt. Givetvis är poängen med sex att man skall njuta, men njutning kan vara många olika saker och även om det inte är himlastormande alla gånger man har sex så behöver det inte betyda att det är "misslyckat".
• Helt konkret: Börja med att sätta gränser för dig själv (och för din flickvän). Om du inte VILL ha sex så skall du givetvis säga det. Ingen av er blir gladare över att du tvingar dig själv att göra någonting du inte vill och ingen blir gladare över fejkade ljud eller stön även om jag vet att dina intentioner är goda.
• Om det känns okej att ha sex (även om det skulle vara främst för att tillfredsställa din flickvän, men att det inte heller är emot din vilja) så är det helt okej - men ha inte så höga krav på dig själv eller din egen prestation. Försök njuta av stunden för det som den är, ni får vara nära varandra och du får se din flickvän njuta. Sex kan vara viktigt och fint även om man inte kommer alla gånger.
• Om du känner dig jättekåt och allt känns fenomenalt, och din flickvän känner likadant så är det bara att njuta av stunden, men det behöver inte gå enligt ett visst manus eller låta som det gör på film.
Jag tror att problemet kan lösas genom att du själv slutar ta stress över att sex "borde" vara på ett visst sätt. Men om det känns som att problemet blir värre så kan det också vara en god idé att tala med någon om saken. Jag är inte helt säker på hur det ser ut med sexualrådgivare på den ort där du bor, men du kan t.ex. kontakta hvc och se om de har någon på preventivrådgivningen med den utbildningen som du kunde tala med.
Jättebra att du frågade, det i sig är ett jättestort steg på vägen!
Kram,
Tessi