Sjukhus
18.11.2019
Hej, jag har vestibulit och har varit till sjukhuset många gånger på koll och funderingar och fått behandling vid fyseoterapeuten 3 gånger. Jag kan ha sex nu det har gått framåt, men det gör som ondast i början då han för in sin penis första gången. Ja sku vilja besöka sjukhuset igen, de sa att jag ska ringa dit om det fortfarande gör ont. Men grejen är den att de gör ont men int hela tiden. Och de känns som inte sjukvården kan göra mera för mig. Så jag vet inte om jag ska låta de va elr om jag ska beställa tid? Anoym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.11.2019
Hej.
Jag tycker att du skall ta kontakt med sjukhuset på nytt. Eftersom du fortfarande har symtom (även om de har blivit bättre) så skulle både sjukhuset och du själv gynnas av att du blev undersökt igen, och kanske fick en ny remiss till fysioterapi, eller om de har någonting annat att erbjuda.
Tyvärr är ju vestibulit ganska diffust ännu för många gynekologer och läkare, och även om det givetvis känns frustrerande att besöka läkare som inte kan eller vet - så blir ingen människa bättre av att du fortsätter lida i tysthet. Det är bara om de vet om problemet som de kan försöka göra någonting åt det. Du behöver inte skämmas, be om ursäkt eller förklara varför du söker hjälp på nytt - du har ju fortfarande problem och då gör du alldeles rätt som bokar en ny tid. Läkare behöver också ta reda på ny kunskap hela tiden, och förhoppningsvis tvingas de göra det då du dyker upp där igen. Det finns ju specialister på detta område även i Finland så de får ju konsultera en sådan om de inte själva har svar.
Snälla ge inte upp. Jag håller tummarna.
Kram
Tessi